Recensie: Deze dag, een leven. De biografie van Astrid Lindgren RECENSIE

Het wilde, levendige meisje met twee oranje vlechten, te grote schoenen, een ongekende spierkracht, met de vrienden Tommy en Anika en woonachtig in Villa Kakelbont. Bij wie begint er nu een belletje te rinkelen? Pippi Langkous is een televisieserie die waarschijnlijk van ons allemaal een deel van onze kindertijd is geweest. Veel van ons Nederlanders zullen echter niet meteen aan de schepper van dit meisje denken.

De Zweedse Astrid Lindgren (1907-2002) schreef Pippi Langkous en nog vele andere werken voor kinderen en volwassenen. Daarnaast was ze werkzaam als redactrice bij een uitgeverij en actief in allerlei politieke en maatschappelijke debatten. Ze heeft vele prijzen gewonnen en was in Zweden een ware beroemdheid. In Deze dag, een leven. De biografie van Astrid Lindgren schetst Jens Andersen een bijzonder leven van een uniek persoon. Een persoon vol met kracht, levensmoed, compassie en reflecterend vermogen met wie je mee gaat leven, voor wie je sympathie gaat voelen en op wie je wilt lijken. Dat is Astrid Lindgren.

Jens begint met het beschrijven van het succes van de schrijfster. Tijdens de laatste decennia van haar leven kreeg ze namelijk iedere dag zakken vol met fanmail. Daarna komt er een chronologische beschrijving van haar leven. Het klinkt misschien wat droog en simpel maar niets is minder waar. Deze dag, een leven. De biografie van Astrid Lindgren is zoveel meer dan dat. Jens heeft ervoor gezorgd dat je als lezer een inkijk krijgt in de machtige persoonlijkheid die Astrid was. De levensschets is aangevuld met vele foto’s en citaten. Ook wordt het leven van Astrid in haar tijd geplaatst. Politieke ontwikkelingen in Zweden, kinderliteratuur, pedagogiek, feminisme en de wereldpolitiek komen allemaal voorbij. Het biedt een mooie context bij het leven en het oeuvre van Astrid.

Achter het boek schuilt duidelijk jaren van onderzoek. Jens is archieven af geweest, heeft Astrids repertoire doorgespit, heeft mensen uit haar omgeving gesproken en heeft allerlei secundaire literatuur gebruikt. Ondanks de vele informatie die je als lezer te verwerken krijgt, voelt dat niet zo. Jens heeft een vlotte pen waardoor het boek lekker wegleest. Hij heeft gezorgd voor een goede afwisseling tussen feiten, gevoelens, omschrijving van Astrids boeken en context waardoor het boek totaal niet langdradig is.

Het was eerder een teleurstelling om bij de laatste pagina aan te komen. Niet alleen was het boek ten einde, maar ook blies Astrid haar laatste adem uit. Jens heeft ervoor gezorgd dat hij Astrid niet te kort doet maar juist eer doet aan haar leven. Deze dag, een leven. De biografie van Astrid Lindgren is een waardig boek voor een waardig persoon. Zelfs al heb je geen flauw idee wie Astrid is en nog nooit van Pippi Langkous gehoord, is het een aanrader. Je zal Astrid snel genoeg leren kennen en nooit meer vergeten.

Deze dag, een leven

Jens Andersen

1 oktober 2016

ISBN 9789021676548
    Uitgever Ploegsma
    448 pagina's
  • Ondertitel:

De biografie van Astrid Lindgren

Ploegsma

Biografie

1  2  3  4  5

'Ik vind dat je elke dag moet beginnen met het idee dat het de enige dag is die je hebt. "Deze dag, een leven".'Meer dan zeventig jaar geleden begon Astrid Lindgren haar buitengewone carrière als schrijver. Na Pippi Langkous volgden nog vele boeken die een revolutie in de jeugdliteratuur teweegbrachten - en de auteur in een levende legende veranderden.Tot aan haar overlijden in 2002 stond ze bekend als een toegewijde vrouw, die zich inzette voor vrede, gerechtigheid en kinderrechten. Jens Andersen blikt in deze eerste uitvoerige biografie na de dood van Astrid Lindgren achter de façade van het wereldwijde succes. Jarenlang bestudeerde hij ongepubliceerde bronnen, en daardoor komt er niet alleen een auteur aan het woord die met haar boeken miljoenen kinderen gelukkig heeft gemaakt, maar die ook eenzaamheid en verdriet kende en een leven lang geplaagd werd door schuldgevoel omdat ze haar buitenechtelijke zoon bij pleegouders moest onderbrengen. Tegelijkertijd vertelt Jens Andersen het verhaal van de modernisering - waarmee Astrid Lindgren, die getuige was van de 20e eeuw en die ook actief hielp vorm te geven, een bewonderenswaardig icoon van haar tijd wordt.