Recensie: Feest voor iedereen RECENSIE

“Feest voor Iedereen. Samen genieten van gluten-, lactose- en suikervrije gerechten.” Met steeds meer mensen die last hebben van een voedselallergie kan het soms nog best lastig zijn om het iedereen aan tafel naar zijn zin te maken. Alexandra Besel helpt je hierbij en heeft voor ieder feestje recepten waarvan iedereen blij wordt. Haar foodfilosofie is er één waar velen van ons zich in kunnen vinden. “Geniet, zoek de balans, alles met mate, gooi zo min mogelijk weg en gebruik minimaal bewerkte producten.” Waarom valt het boek dan toch zo tegen?

Modulair koken is het toverwoord volgens Alexandra Besel, er is een basisrecept dat kan worden aangevuld met verschillende kleine gerechten. Maar een duidelijk basisrecept is er niet te vinden. Het lijkt een willekeurig bij elkaar geraapt zooitje recepten, waarvan de schrijfster vindt dat ze lekker zijn en bij het type feestje passen. Want dat is de enige rode draad die in dit boek te vinden is, de thema feestjes. De hoofdstukken zijn ingedeeld op type feestje, zo zijn er recepten voor vroege feesten, grote feesten, buiten feesten en wilde feesten.

Als lezer en kok moet je dan vervolgens zelf een menu samenstellen uit de verzameling recepten én goed opletten bij het lezen van de ingrediëntenlijst. Want er staat veelal geen allergie informatie, wat verbazingwekkend is bij een boek dat gericht is op gluten-, lactose- en suikervrije gerechten. Bij sommige recepten staat er een tip aan het einde van het recept, om ingrediënten te vervangen zodat het voor iemand met bijvoorbeeld een lactose intolerantie ook te eten is. Waarom deze informatie niet standaard bij het recept staat is een groot gemis.

Welke achtergrond de auteur heeft wordt niet geheel duidelijk. Wel geeft ze vrij veel voedingsadvies waarvan de verantwoording ontbreekt. Een lijstje met de top tien meest vervuilende groente & fruit lijkt rechtstreeks van het internet te zijn geplukt (“Op internet vind je de meest actuele informatie”) maar bronverwijzing is niet aanwezig. Er wordt veel van de hak op de tak gesprongen, in het hoofdstuk ‘De Basis’ komen er recepten voor van vleesbouillon, ketchup, zoete pompoenpuree tot nougatine en kokosslagroom. Waarvoor het precies de basis is wordt niet duidelijk, in ieder geval niet voor de recepten in haar boek.

Recepten met ingrediënten als probioticacapsules en vlozaadvezel geven de lezer te denken. Toch doet Alexandra Besel alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Naast deze apothekersingrediënten kunnen ook de superfoods als chia- en lijnzaad niet ontbreken, iets waarvan ik persoonlijk de kriebels krijg. Als je uit Feest voor Iedereen wilt koken moet je dus wel het één en ander in huis halen. Op zich is alles te koop in de (biologische) supermarkt, wat dan nog positief is. Maar een uitstapje naar de apotheek kan ook.

Er waren maar weinig recepten die mij aanspraken en met moeite heb ik er twee gekozen.  Misschien kwam dit ook omdat ik geen allergie heb en daardoor het nogal een gedoe vind om met al die vervangers aan de slag te moeten gaan. Ik heb een grote pot ghee gemaakt, omdat dit altijd wel van pas komt en de bieten-walnotenspread. Weer eens wat anders op brood, al zal ik het niet zo snel weer maken.

Feest voor Iedereen had veel potentie maar valt in de werkelijkheid enigszins tegen. Er zijn betere boeken op de markt voor koks die willen koken voor mensen met allergieën. Daarom maar twee hartjes van mij.

Feest voor iedereen

1  2  3  4  5

Bijna 200 gluten-, suiker- en lactosevrije gerechten + veel tips voor het voorbereiden van een feest!

De schrik slaat veel mensen om het hart als er gasten komen met een allergie of intolerantie. Wat moet er gekookt worden; allemaal verschillende gerechten of moet iedereen zich aanpassen? In Feest voor iedereen laat Alexandra zien dat het niet nodig is om te panikeren en dat iedereen aan tafel hetzelfde kan eten zonder zich aan te passen. Hoe dit mogelijk is? Het idee is simpel: modulair koken. Er is een basisrecept dan kan worden aangevuld met verschillende kleine gerechten. Zo wordt het geheel aangepast aan elke eetstijl en deelt iedereen toch dezelfde maaltijd.

Met recepten en tips voor verschillende feestelijke gelegenheden, van paasontbijt tot cocktailparty, is dit boek een aanwinst voor elke keuken. No-nonsens koken voor elke smaak.

Alexandra Besel is psychologe en Natuurvoedingsdeskundige maar telt geen calorieën. Haar modulaire stijl van koken is ontstaan doordat er ook in haar gezin allergieën en intoleranties waren. Ze heeft haar stijl aangepast zodat iedereen thuis mee kan eten en genieten. Tevens blogt ze over haar liefde voor eten op Fabulousfoodfan.nl.