Recensie: Vuur en as 2 - Een fakkel tegen het duister RECENSIE

Een fakkel tegen het duister is het tweede deel in de “Vuur en As” serie van Sabaa Tahir. Laia en Elias zijn ontsnapt met behulp van Helene. Maar vanaf nu zijn Elias en Helene vijanden en zal Helene er alles aan doen om Elias te vinden en te vermoorden. Laia en Elias zijn onderweg naar Kauf om Laia haar broer te bevrijden. Maar de commandant laat ze niet zo makkelijk ontsnappen en zij begint ook haar oorlog tegen de Geleerden.

Het boek begint gelijk waar het eerste deel van Vuur en As is opgehouden. Je valt gelijk in de spanning van het verhaal. Helaas zijn er niet veel verwijzingen naar wat er in het vorige boek is gebeurt dus als je net zoals ik dit boek anderhalf jaar terug hebt gelezen en ondertussen menig ander boek hebt verslonden zou ik het oude boek er even bij houden en snel doorlezen.

“Een fakkel tegen het duister” is zeer gruwelijk maar ook zeer spannend. Sabaa Tahir weet gedurende het hele boek de spanningsboog strak te houden. Het is dan ook moeilijk om een goed moment te vinden om het boek weg te doen. Maar dit boek is zo hard en met zoveel afschuwelijke gebeurtenissen dat ik de stempel van 16 jaar en ouder er zeker op wil drukken. Je moet dus wel echt houden van dit soort boeken. Persoonlijk vind ik het toch wel fijn als het niet één en al kommer en kwel is. Op een gegeven moment kreeg ik zelfs spijt dat ik aan deze serie ben begonnen. Het is allemaal echt vreselijk… Ik ben er niet over uit of dit nu goed is (omdat het boek zulke sterke gevoelens bij me opwekt) of dat het slecht is (omdat je je rottig voelt door het verhaal). Dat het goed geschreven is staat buiten kijf maar het is geen “leuk” boek. Maar zeker wel een spannend boek. De karakters worden sterk door ontwikkeld en ook de mysterie en fantasie factor blijft een rol spelen in dit boek. Als lezer heb je wel veel gebeurtenissen in dit boek snel door en zie je ook veel makkelijke oplossingen voor hun problemen en zal je zeker zuchten als ze weer een dom besluit nemen. Maar dit is vaak eigen in het young adult genre. Laten we maar hopen dat het in het verdere verhaal weer goed komt.

Je zult je niet vervelen met dit boek en het is een waardig vervolg op het spannende Vuur en As deel één. Jammer dat we weer moeten wachten op deel drie want ik snak toch wel naar een mooi einde en wat vreugde.

Vuur en as 2 - Een fakkel tegen het duister

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

In Een Fakkel tegen het Duister, het tweede deel in de YA-serie Vuur en As van Sabaa Tahir, gaat de strijd van Elias en Laia verder. ‘Verslavend als The Hunger Games, fantasierijk als Harry Potter en met de wreedheid van Game of Thrones.’ PRI International Op hun vlucht dwars door het Imperium vechten Laia en Elias zich een weg naar het noorden om Laia’s broer te bevrijden uit de Kauf-gevangenis. Opgejaagd door Maskers en gemanipuleerd door de meedogenloze Commandant proberen ze hun vijanden te slim af te zijn.