Recensie: Juul on stage RECENSIE

Juul heeft de saaiste zomervakantie ooit. Haar beste vriend Pim is naar Oostenrijk vertrokken en laat Juul alleen achter, met slechts haar gitaar en surfboard als gezelschap. Maar dan is daar Keet, een stoere meid die alles durft. Voordat Juul er erg in heeft staan ze allebei te liften naar Parijs. Keet is namelijk vastbesloten haar internetliefde op te zoeken en wuift al Juul's twijfels van tafel als ze haar vertelt dat Mack Miller, Juul's favoriete zanger, ook in Parijs verblijft. Bij nader inzien is het dus totaal geen saaie zomer!

Juul on stage is het tweede boek over Juul. Eerder verscheen namelijk Juul on fire, het debuut van Yvonne Huisman. En nu is er een tweede deel.

Het verhaal wordt verteld vanuit Juul's oogpunt; een vrolijke, ietwat neurotische, muzikale meid. Vanaf de eerste pagina zit je al meteen in het verhaal en kom je terecht in een discussie tussen Juul en haar nieuwe beste vriendin Keet. Ondanks halfslachtige tegenstribbelingen van Juul besluiten de meiden toch naar Parijs te gaan. En nog wel liftend.

Mocht je nu denken: dat kan nooit goed gaan...  Dat dacht ik dus ook.

Maar niets blijkt minder waar. Bij Juul lijkt alles van een leiendakje te gaan. Elk obstakel dat in het boek voorkomt, lost zichzelf op magische wijze op. Alsof Juul over de gave bezit haar problemen spontaan te laten verdampen. Hierdoor komt er nooit echt diepgang in het boek en wordt het ook nooit echt spannend. De karakters krijgen niet veel voor hun kiezen en maken daardoor ook op geen enkel vlak een ontwikkeling door. Zelfs ruzies en ergernissen worden snel vergeven én vergeten. Zonder dat erover gepraat wordt.

Maar vooruit; problemen moeten nu eenmaal snel worden opgelost als het boek maar 117 pagina's bevat. Yvonne Huisman heeft een vlotte schrijfstijl die makkelijk weg leest. Ook bevat Juul on stage de nodige humor die het boek heel vermakelijk maken. Voor de leeftijdscategorie waar Juul on stage in valt (10-12 jaar) is het zeker een leuk en vrolijk boek, waarbij de oppervlakkigheid ervan niemand zal storen. Het is een leuke afwisseling tussen de chaotische gebeurtenissen in Parijs en de berichtenuitwisseling tussen Juul en haar beste vriend Pim, dat uiteindelijk naar een feestelijk einde toe leidt.

Juul on stage

1  2  3  4  5

De muzikale Juul heeft de saaiste zomervakantie ever in het vooruitzicht. Haar beste maatje Pim is net naar Oostenrijk vertrokken. De komende weken zijn haar gitaar en surfboard haar enige gezelschap. Maar dan ontmoet ze Keet en voor ze er erg in heeft, staan ze te liften. Op naar Parijs! Keet gaat haar Facebook-vriendje opzoeken. En Juul? Die twijfelt nog. Maar als blijkt dat Mack Miller, haar favoriete zanger, ook in Parijs is, gaat ze overstag. Juul wil hem dolgraag ontmoeten. Helemaal omdat hij net een van haar liedjes heeft geliket...