Recensie: Wederzijds RECENSIE

Stel je voor: je woont met je vrouw in een buurt waar regelmatig vandalisme plaatsvindt en iedere ochtend tref je het kabelkastje aan je voorgevel weer volgeklad met graffiti aan. Op een gegeven moment ben je het zat en ineens staat er iemand voor je neus die al dat soort problemen kan oplossen voor slechts vierhonderd euro per jaar. Dit overkomt het echtpaar in Wederzijds en ze besluiten in zee te gaan met de organisatie. Wat ze op dat moment echter niet weten is dat er wel iets voor tegenover staat. Al snel komt het eerste briefje met daarop de mededeling dat ze verwacht worden om op de uitkijk te gaan staan en eenmaal gevangen in het systeem blijkt er geen weg meer terug.

Kees 't Hart heeft al verschillende romans op zijn naam staan en heeft met Wederzijds opnieuw een ijzersterk boek geschreven. Het boek heeft een komische noot en is vrij luchtig geschreven. Toch komt er een duidelijke boodschap naar voren in het verhaal. Ondanks het goede rechtssysteem in ons land, blijven sommige problemen behouden. Op het eerste oog lijken deze problemen klein, maar voor de personen die er last van hebben kunnen ze een doorn in het oog zijn. Een systeem als Wederzijds klinkt dan perfect, maar schijn bedriegt en al snel wordt duidelijk dat je kwaad niet met kwaad moet vergelden.

Ondanks dat het een lastig onderwerp kan zijn, is 't Hart er toch in geslaagd om met Wederzijds een vlotte roman te schrijven, die ook zeer geschikt kan zijn voor de leeslijst Nederlands op middelbare scholen. Het boek zal namelijk veel jongeren sneller aanspreken dan de meeste andere boeken die op de literatuurlijst staan, aangezien het een moderne roman is en de jeugd hier zich beter mee kan identificeren.

Het einde van het verhaal is onverwachts en dit kan zowel positief als negatief genoemd worden. Het verhaal heeft namelijk een open einde en dit zorgt ervoor dat je met vragen blijft zitten over hoe de auteur de uiteindelijke afloop in gedachten had. Toch merk je hieruit wel dat het een literaire roman is. Echte literatuur wekt immers vragen op en zorgt ervoor dat je gaat nadenken over het verhaal. Toch kan dit ook averechts werken, aangezien je het gevoel kan krijgen dat het verhaal niet af is en je dus eigenlijk voor niks het boek hebt gelezen.

Toch zullen de meeste mensen geen spijt krijgen wanneer ze het boek zullen lezen en zal de meerderheid het eerder positief dan negatief opvatten dat er een open einde is. Kortom, Wederzijds is opnieuw een doeltreffende roman die zowel geschikt is voor volwassenen als voor de jeugd.

Wederzijds

Kees 't Hart

1 januari 2017

ISBN 9789021404042
    Uitgever Querido
    224 pagina's

Querido

1  2  3  4  5

Overlast in de buurt, leuk is het niet. Vandalen bekladden muren met graffiti, buren maken na middernacht enorme herrie en kunstenaars steken op een schoolplein achter het huis regelmatig levensgevaarlijk hoge houtstapels aan. Wat doe je eraan? Niet veel, want de politie heeft het druk met ernstiger zaken. Een echtpaar in een grote stad gaat in zee met een organisatie die de oplossing lijkt te hebben gevonden. Ieder lid van de organisatie, die niet voor niets Wederzijds heet, moet af en toe helpen bij de overlastbestrijding. Het echtpaar raakt daardoor steeds meer verwikkeld in zaken waar het niets mee te maken wil hebben. Maar is het wel mogelijk om weer van Wederzijds af te komen?