Recensie: Niets te kiezen RECENSIE

Misschien heb je nog nooit nagedacht over het krijgen van kinderen. Maar de kans is groot dat je er gewoon vanuit gaat dat je kinderen zou kunnen krijgen, mocht je die willen. Wat als ineens blijkt dat dat niet zo is? Wat als het je grootste wens is om moeder te worden, maar zelf kinderen krijgen is onmogelijk? Het overkomt Hannah in Niets te kiezen van Karma Brown. Brown's nieuwste boek is een ontroerende roman over ongewenste kinderloosheid en draagmoederschap, gebaseerd op haar eigen ervaringen.

Hannah wil niets liever dan moeder worden. Al jaren droomt ze van het moment dat ze haar eigen kindje in haar armen zal hebben. Maar met iedere mislukte vruchtbaarheidsbehandeling wordt de kans kleiner dat zij en haar man Ben ooit kinderen zullen krijgen. Gelukkig vindt ze steun bij haar beste vriendin Kate, getrouwd met David en moeder van twee dochters. Aanvankelijk kan Kate Hannah alleen maar troosten met liefde en een extra glas wijn. Tot ze een idee krijgt: zij zou draagmoeder kunnen zijn voor Hannah. Maar een zwangerschap is natuurlijk niet zomaar iets en Kate's beslissing zet de verhoudingen tussen de stellen op scherp.

In Niets te kiezen lees je afwisselend vanuit het perspectief van Hannah en Kate hun kant van dit heftige verhaal. Zo neemt Brown je mee in de emotionele achtbaan die beide vrouwen meemaken. Je leest hoe Hannah worstelt met zichzelf terwijl ze probeert om te gaan met het voldongen feit dat ze nooit zelf een kind zal krijgen. Ook voel je mee met het dilemma waar Kate voor staat als haar man in eerste instantie een stokje steekt voor haar plan. Ondanks dat Brown's schrijfstijl wat wollig is door een overvloed aan details ("een uitgewoonde ruimte met oranje plastic stoelen en fluorescerende lampen, waardoor de paarse muren praktisch licht leken te geven"), leest het boek als een trein en zal het iedere vrouw aan het denken zetten: wat als...

Brown had misschien nog wat meer onderscheid kunnen maken tussen de 'stemmen' van de vrouwen, die nu wel erg hetzelfde klinken. Als je even niet oplet, kan het zelfs gebeuren dat je de dames door elkaar haalt. De hoofdstukken zijn namelijk niet keurig om en om van Hannah of Kate. Daarbij maakt de keuze voor hun perspectief Niets te kiezen echt een vrouwenboek. De echtgenoten van beide dames spelen natuurlijk wel een rol, maar hun verhaal is duidelijk ondergeschikt. De mannen voelen ook echt als door een vrouw beschreven en niet als mannen van vlees en bloed.

Maar heel erg is dat niet. Niets te kiezen is boven alles een zeer liefdevol boek. Brown heeft duidelijk doorleefd waar ze over schrijft. Ook zij heeft een kind gekregen dankzij draagmoederschap, in haar geval van haar zus. Niet verrassend dus dat Brown zegt dat je het boek kan zien als een (heel lange) brief aan haar zus, om haar te bedanken en te zeggen dat ze van haar houdt. Die liefde tussen twee vrouwen die zelfs dit met elkaar delen, is op iedere pagina te vinden. Daarmee is Niets te kiezen warm en ontroerend. Zet de doos tissues dus maar klaar.

Niets te kiezen

1  2  3  4  5

Na vele mislukte behandelingen weet Hannah dat de kans dat ze een kind zal krijgen heel klein is. Voor haar ondraaglijk, want al jaren is dat haar grootste droom.