Recensie: De vijftiende affaire RECENSIE

De Women's Murder Club is een thriller-serie van bestseller auteur James Patterson. De serie over vier vrouwen schrijft hij samen met verschillende co-auteurs; de meeste daarvan, zoals dit vijftiende deel,  schreef hij samen met Maxine Paetro.

Het vijftiende deel heet, niet geheel toevallig, De vijftiende affaire; andere delen hebben vergelijkbare titels als Zevende hemel en Dertiende ongeluk. Vier vrouwen (Lindsay Boxer, Cindy Thomas, Claire Washburn en Jill Bernhardt), ieder met hun eigen specialisme en achtergrond, vormen de spil van de "club". In deel vier, 4th of July,  is daar een vijfde lid aan toegevoegd: Yuki Castellano. Op Patterson's website heeft de serie een eigen pagina waar een korte beschrijving van de vrouwen wordt gegeven. (Voor "die-hard" fans is er zelfs een Nintendo spelletje van de club verkrijgbaar...). Met zijn vijven lossen deze pittige tantes misdaden op in hun woonplaats San Francisco. Deel 15 draait om brigadier Lindsay Boxer.

De vijftiende affaire van James Patterson leest snel en makkelijk weg. Een degelijke thriller die zonder al te veel zijsprongen recht op zijn doel af gaat: het oplossen van een viervoudige moord in de "Four Seasons"; een van de meest luxe hotels van San Francisco. Tijdens het onderzoek vindt er een vliegramp plaats. Al snel blijkt dat de twee gebeurtenissen aan elkaar te linken zijn. Hoe en waarom? Dat wordt geleidelijk aan duidelijk. Brigadier Lindsay Boxer doet haar uiterste best om, met hulp van haar collega's en haar vriendinnen, de dader van de viervoudige moord te vinden. Dat deze dader niet alleen werkt, moet Lindsay aan de lijve ondervinden. Ze wordt hardhandig aangepakt. Als dan ook nog haar man, Joe Molinari, verdwijnt, staat Lindsay er alleen voor.

Het geniep in de spannende verhaallijn zit hem in de emotionele verwikkelingen. Waar is haar man? Wat doet hij? En... wat is zijn relatie met één van de verdachten? De vertrouwensband tussen Lindsay en haar echtgenoot staat onder druk. Vakkundig worden de puzzelstukjes aan elkaar gelegd, waarbij eens te meer blijkt hoe geraffineerd Patterson en Paetro ogenschijnlijk onbelangrijke details in het verhaal strooien waarvan pas later de functie duidelijk wordt.

De snelheid van het Amerikaanse verhaal blijft ook in de Nederlandse vertaling stevig overeind. Klein minpuntje: er staan helaas wat tik en taalfouten in, (blijkbaar was ook met de publicatie van het boek snelheid geboden); dankzij het pakkende verhaal lees je daar gelukkig makkelijk over heen. Het verhaal wordt verteld in de ik-vorm. De lezer kruipt in de huid van brigadier Lindsay Boxer. Hierdoor beginnen, met name in de eerste hoofdstukken, veel zinnen met "Ik zei; Ik speelde; Ik belde; Ik vertrouwde; Ik luister; Ik nam..." etc. De indeling in vier delen en een epiloog, is wat mij betreft overbodig. Maar misschien handig als de serie nog eens wordt verfilmd.

De tweestrijd tussen privé en werk vormt een sterke rode draad die vriendschap en collegialiteit in de weg staat. Of, zoals de Amerikaanse kaft zegt: alles is toegestaan in liefde, oorlog en spionage. Dat laatste heeft alles te maken met de vliegramp. Eerlijk gezegd verbaasde het mij dat, ondanks de belangrijke rol van deze ramp, de nasleep ervan maar mondjesmaat wordt beschreven. Toch vreemd dat een viervoudige moord belangrijker wordt geacht dan een ramp die 400 dode passagiers tot gevolg heeft?

De vijftiende affaire van James Patterson (en co-auteur Maxine Paetro) is een goed, boeiend en stevig verhaal zoals dat van de bestseller auteur verwacht mag worden. De kleine, vaak subtiele, cliffhangers aan het eind van ieder hoofdstuk slepen je automatisch mee naar de volgende pagina's. Voor je het weet, heb je het boek uit! Maar... gelukkig zijn er voor de liefhebbers nog veertien andere delen verkrijgbaar en... in mei verschijnt deel 16!

De vijftiende affaire

1  2  3  4  5

Een brute moord in een van de meest luxe hotels in San Franciso doet het levensgeluk van Lindsay Boxer kantelen. Het onderzoek leidt naar een knappe blonde vrouw die in contact stond met de CIA, maar voordat Linsday haar kan verhoren vindt er een vliegramp plaats in de stad, en verdwijnt Lindsays man Joe. Hoe meer ze te weten komt, hoe duidelijker het wordt dat haar man een verleden deelt met de blonde vrouw. Volledig in paniek roept Lindsay de hulp in van haar vriendinnen van The Women’s Murder Club. Ze moet de waarheid achterhalen.