Recensie: Endgame 3 - De Ontknoping RECENSIE

Endgame is duidelijk een trilogie die je moet aanspreken. In de voorgaande twee delen werd de lezer al getrakteerd op vele afschuwelijke, bovennatuurlijke, buitenaardse en spannende momenten. De boeken lezen als een spel en bevatten daadwerkelijk een spel, waar je een flinke geldprijs mee kunt winnen. Gelijk in het eerste deel van de trilogie werd al duidelijk dat Endgame een spel is dat regelmatig leidt tot de dood. De spelers komen behalve sterke tegenstanders, henzelf ook flink tegen.

'Inmiddels is de luchtsleutel gevonden en zijn er nog zeven spelers over. De regels van het spel lijken eenvoudig: breng de drie sleutels in de juiste volgorde naar een vreemd wezen, genaamd Kepler 22b. Alleen dan zal de speler zijn eigen bloedlijn redden en die van de anderen vernietigen. Maar is het wel zo simpel? En heeft Kepler 22b zijn spelers hierin niet onderschat. In het derde en laatste deel van Endgame, worden baanbrekende beslissingen genomen en nieuwe verbonden gesmeed en om geliefden getreurd. En de vraag is nog altijd: wie zal uiteindelijk overleven?'

Ook in De Ontknoping zitten dezelfde elementen, die we van de Endgame serie gewend zijn; de snelle wisseling tussen personages, aparte afbeeldingen, vele actiescènes en het betrekken van verschillende culturen en landschappen. Elke speler is verschillend en roept afwisselend sympathie of aversie op. Na het lezen van, inmiddels drie delen, heeft elke lezer wel zijn favoriete speler gekozen. Wel is het zo dat ook hier niets is wat het lijkt. Sommige spelers blijken bijvoorbeeld sympathieker te zijn, dan ze op het eerste gezicht lijken. Daarnaast krijgt de lezer ook een stukje mee van de geschiedenis van de bloedlijnen van enkele spelers. Dit laat meer en meer zien, waarom zij op een bepaalde manier handelen en geven de spelers handvatten mee om het spel op hun eigen wijze te spelen. En wat in ieder geval geldt: elke speler verandert door het spel blijvend. Deze ontwikkeling wordt door de schrijvers mooi weergegeven. Dit kan gaan om een uiterlijke verandering, zoals littekens of het besef dat je simpelweg geen bloeddorstige moordenaar bent.

Ook het laatste deel bevat een mengeling van verschillende genres, zoals horror, science-fiction, fantasy, romantiek, psychologie en drama. Wel is het zo dat in De Ontknoping de science-fiction kant steeds meer op de voorgrond komt te staan. De lezer leert meer over Kepler 22b en de spelers vinden een boek waardoor de bedoeling van Endgame aan het licht komt. Ook de spanning is constant aanwezig door de onvoorspelbare loop van het verhaal. De spelers gaan steeds meer twijfelen aan het doel van Endgame en de wereld en hun geliefden lopen steeds meer gevaar. Hier gaan ze elk op hun eigen wijze mee om, waardoor je op geen enkel moment weet, hoe het boek af gaat lopen.

Het verhaal kent een goed en logisch einde, maar er zijn hier wel een aantal kanttekeningen bij te plaatsen. Er blijven in het verhaal nog wel wat losse eindjes liggen en de lezer blijft daardoor met vragen zitten. Sommige spelers sterven wel erg plotseling en bij andere personages blijf je je afvragen hoe het ze precies vergaan is, na het beslissende einde. En wat zou er gebeurd zijn, als het boek wel op een manier was geëindigd, zoals Kepler 22b het spel bedoeld had? Het boek is beduidend minder dik dan zijn voorgangers, dus de auteur had hier wel wat uitgebreider over kunnen zijn. Daarentegen heeft het einde van het boek ook wel iets unieks en onverwachts, zodat de lezer aan de andere kant ook wel tevreden kan zijn over de afloop.

Concluderend bevat De Ontknoping van James Frey minder pagina's dan de twee vorige boeken en is het buitenaardse element duidelijker aanwezig. Doordat personages meer kennis hebben, dan in voorgaande delen, krijgt het verhaal een onvoorspelbare factor. Wel bevat het verhaal de bekende kenmerken van actie, snelle wisseling tussen personages en het betrekken van verschillende culturen. Het einde is bevredigend, maar roept daarbij ook vragen op. Maar liefhebbers van de voorgaande delen, zullen De Ontknoping ook met plezier lezen.

Endgame 3 - De ontknoping

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Endgame - De ontknoping van James Frey & Nils Johnson-Shelton Het spannende laatste deel van de Endgame-trilogie

De sterksten zijn overgebleven.
    Er is nog één laaste sleutel.
    Het lot van de wereld ligt in hun handen.

De wereld van Endgame wordt bevolkt door twaalf eeuwenoude bloedlijnen. In elke lijn traint een Speler voor een catastrofale gebeurtenis die nog niet heeft plaatsgevonden - tot de Opdracht.
    Toen ze eenmaal waren opgeroepen, begonnen de Spelers aan een zoektocht naar drie antieke sleutels die niet alleen hun bloedlijn zullen redden, maar de hele wereld. Twee sleutels zijn al gevonden en de overgebleven Spelers moeten ook de laatste vinden, voordat Endgame de definitieve vernietiging teweegbrengt...

In het boek zitten codes, coördinaten en tips die samen een interactieve puzzel vormen.

Voor fans van games, raadsels en avontuur.

De treasurehunt is 24/7 online te volgen