Recensie: De vloek van de Palmisanos RECENSIE

Het is een snikhete dag in augustus 2012 als de verteller van De vloek van de Palmisanos, samen met zijn vrouw, aankomt in Bellorotondo, een Italiaans dorp tegen een heuvel in Apulië. Hun oog valt op een tweetal oorlogsmonumenten. Nadere inspectie laat zien dat de namen op de gedenkplaat van het monument voor de gevallenen in de Eerste Wereldoorlog voor de helft bestaan uit slachtoffers met dezelfde achternaam: Palmisanos. Een oude man vertelt hun het verhaal over de vloek van de Palmisanos.

Rafel Nadel weet hoe hij de lezer aan zich kan binden. Met uitgebreide beschrijvingen laat hij de lezer zien hoe Italië, en meer specifiek Bellorotondo, eruit ziet. Gedetailleerd, kleurrijk en overtuigend. De lezer ruikt de bloemen, voelt de hitte, ziet de armoede op het platteland. Tegelijkertijd vliegt Nadel hier soms behoorlijk uit de bocht. Juist de overmaat aan details maakt dat het verhaal traag opstart. Het is wellicht goed om te weten hoe je spaghetti met tomatensaus en schaalhorens maakt, maar het voegt niet echt iets toe aan het verhaal. De lezer wil meer dan alleen mooie beschrijvingen.

In het eerste deel wordt de vloek uit de doeken gedaan. In de Eerste Wereldoorlog blijken eenentwintig mannen uit de familie Palmisanos omgekomen te zijn: reden genoeg om aan te nemen dat de familie vervloekt is. Francesca Convertini en haar nicht en vriendin Donata hebben het geluk dat hun mannen, Antonio Corvertini en Vito Oronzo Palmisano, met verlof mogen. Ze beleven kortstondig geluk, waarna de mannen terugkeren naar het front om nooit weer thuis te komen. Enige tijd later blijken beide vrouwen zwanger te zijn. In een poging om de vloek te doorbreken, maken ze in het geheim een afspraak. De pasgeboren Vitantonio Palmisano wordt bij zijn geboorte weggegeven aan Francesca, die doet alsof het jongetje de tweelingbroer van haar dochtertje Giovanna is. Als Francesca sterft, neemt Donata beide kinderen onder haar hoede.

Zoals al eerder gezegd: het verhaal heeft een lange aanloop nodig. Pas halverwege het derde deel krijgt de vertelling vaart en wordt het interessanter om te lezen. De opkomst van het fascisme onder Mussolini, de burgeroorlog in Spanje en de dreiging van de Tweede Wereldoorlog zorgen voor spanning binnen het boek. Toch had Nadel ook hier een interessanter verhaal kunnen vertellen, als hij de overmatige clichés had gemeden. Natuurlijk is Giovanna bloedmooi en uiteraard raakt Vitantonio daardoor in verwarring. Hij kan niet verliefd zijn op zijn zuster, maar is het wel. Goed is goed (Giovanna, Vitantonio, Donata, Salvatore) en fout is fout (Franco, oom Angelo). De lezer ziet al in een heel vroeg stadium aankomen dat de onaangename Franco zich zal aansluiten bij de fascisten, terwijl de sociale Vitantonio zich meer om de medemens bekommert. Hier had Nadel het verhaal eenvoudig meer diepgang kunnen geven door een minder duidelijke scheiding tussen goed en fout te maken. De karakters blijven oppervlakkig, de keuzes van de personages worden vaak niet gemotiveerd, waardoor het verhaal niet beklijft.

Vanaf 1939, het moment waarop Giovanna de waarheid ontdekt en vertrekt om zich aan te sluiten bij het republikeinse leger, wordt het verhaal interessant. Niet door de keuze van Giovanna, want de reden daarvoor blijft wat vaag, maar door de achtergrond waartegen het verhaal is gesitueerd. Nadel weet de geschiedenis van Italië op een goede manier in het verhaal te verwerken, waardoor het leest als een aanklacht tegen de wreedheden tijdens de oorlog, tegen het verraad van de machthebbers en tegen het verzwijgen van oorlogsfeiten. Het zijn de historische feiten die De vloek van de Palmisanos boeiend maken, waardoor het verhaal van de Palmisanos uiteindelijk ondergeschikt raakt aan de setting.

De vloek van de Palmisano's

Rafel Nadal

1 september 2016

ISBN 9789401605588
    Uitgever Xander
    335 pagina's

Xander

1  2  3  4  5

Italië, 1918. Generaties lang lijken de mannen uit de familie Palmisanos gedoemd jong te sterven. Om de vloek te doorbreken, maken twee moeders in het geheim een afspraak: de pasgeboren Vitantonio Palmisanos wordt bij zijn geboorte weggegeven aan een welvarende familie. Vredig groeit hij op met hun dochter Giovanna, zonder van zijn werkelijke afkomst te weten. Totdat de Tweede Wereldoorlog uitbreekt. Het dagelijks leven staat op zijn kop, waarbij iedereen zich de vraag moet stellen: welke kant kies ik? Vitantonio duikt onder, Giovanna vertrekt naar Spanje om tegen de fascisten te vechten. Zullen de twee elkaar ooit nog terugzien? En zal Vitantonio zijn ware afkomst ooit te weten komen? De vloek van de Palmisanos is een aangrijpende familiesaga over onomkeerbare keuzes, onvoorwaardelijke liefde, vriendschap en keuzes ten tijde van twee wereldoorlogen.