Recensie: Het hart van het kwaad RECENSIE

Jeremiah en Annelise Salinger vertrekken naar een paradijselijk dorp in de Italiaanse Alpen. Maar zo paradijselijk is het niet meer als Jeremiah betrokken raakt bij een dramatisch ongeluk in de bergen en als enige overlevende terugkeert naar het dorp. Jeremiah krijgt de schuld en al gauw blijkt dat dit niet het enige bloedbad is wat in het dorp heeft plaatsgevonden. Het dorp zwijgt. De bergen zwijgen. En zelfs zijn vrouw Annelise weet meer dan ze vertelt. Kan Jeremiah ontrafelen wat er dertig jaar geleden is gebeurd, vóórdat de geschiedenis zich herhaalt?

Het boeit je of het boeit je niet. Dat heb je natuurlijk met alle boeken. Maar als de kaft de pretentieuze opdruk: 'Europa Thriller Selectie / Beste Keuze' bevat, zijn de verwachtingen hoog gespannen, niet waar? Op de achterflap van Het hart van het kwaad van de Italiaanse schrijver Luca D'Andrea, staan nog meer lovende woorden als: 'donkerste thriller van de afgelopen tijd' en 'net zo goed als Stephen King'.

Oké, voor alle eerlijkheid: ik heb het boek doorgeworsteld. De donkere kant van het boek zit in de psychologische onderlaag van het verhaal. Een omschrijving 'psychologische thriller' had wat mij betreft meer op zijn plek geweest en is een betere indicatie van één van de belangrijkste verhaallijnen: de angst van de hoofdpersoon.

Zo goed als Stephen King? Daarvoor mist Luca D'Andrea het geraffineerde sarcasme van King, die met enkele woorden of een tussenzin een persoon vilein en scherp kan neerzetten. Zelf sprak D'Andrea in een interview zijn waardering uit over Stieg Larsson. Dat geeft volgens mij beter aan welk genre D'Andrea ambieert.

Hoofdpersoon Salinger vertelt zijn levensverhaal. Hij begint daarmee op het moment dat hij uit een grot wordt gered. Niet geheel toevallig vormen de grotten en ondergrondse meren een belangrijk deel van het decor. D'Andrea heeft, naast kinderboeken, ook een Tv-serie geschreven over een reddingsteam in de Alpen. Het lijkt er op dat hij de daarbij opgedane kennis in zijn debuut thriller Het hart van het kwaad goed heeft misbruikt. Het verhaal wordt onderbroken door talloze zijsprongetjes die niet allemaal relevant zijn maar wel de kennis van D'Andrea ventileren.

De redding van Salinger roept bij de lokale bevolking herinneringen op aan een gruwelijke moord die dertig jaar eerder heeft plaatsgevonden. De symboliek over 'een beest' dat zelfs de fictieve wetenschappelijke naam Jaekelopterus Rhenaniae mee kreeg, roept meer vragen op dan angst. Overigens wordt de naam consequent verkeerd geschreven. Wetenschappelijke namen bestaan uit een familienaam, met hoofdletter; en een soortnaam die altijd met een kleine letter begint. De naam wordt formeel ook cursief geschreven. Dus: Jaekelopterus rhenaniae. De naam van het beest is een mooie verwijzing naar het werkelijke gevaar. Het eerste deel dan; het tweede deel is een verwijzing naar het Rijnelandplateau ofwel het Rhenish Massif. Daarmee is een deel van de ontknoping eigenlijk al gegeven. Hoe de hoofdpersonen van nu, verbonden zijn met de slachtoffers van dertig jaar geleden is mooi bedacht, maar niet spectaculair. Daar kunnen zelfs hoofdstukken met interessante titels als 'Het atelier van de duivel' niets meer aan veranderen.

D'Andrea heeft een goed verhaal verzonnen en op degelijke wijze verteld. Misschien iets té degelijk waardoor het verhaal voor mij te langdradig werd. Houd je meer van actiethrillers? Dan blijft het een goed verhaal, maar drie sterren is dan wel het maximum. Liefhebbers van het zware, psychologische genre zullen er zeker vier, misschien zelfs meer, sterren aan geven. Als je ook nog gek bent op de bergen, zit je helemaal goed. D'Andrea is kenner bij uitstek en weet de omgeving treffend te beschrijven.

Het hart van het kwaad

1  2  3  4  5

Annelise vertrekt na de dood van haar moeder met haar man Jeremiah Salinger naar de Alpen. Daar raakt Salinger betrokken bij een dramatisch ongeluk. Doodsbang, verlaten in een ijsspleet en omringd door het dreigende gebergte kijkt hij zijn dood in de ogen. Hij keert als enige overlevende naar het dorp terug. Maar de idylle heeft plaatsgemaakt voor een angstaanjagend onbehagen.

De lokale bevolking verwijt hem schuld aan de dood van hun dorpsgenoten tijdens de mislukte reddingsoperatie. Dan hoort hij over een bloedbad dat dertig jaar geleden plaatsvond waarbij drie jonge dorpsbewoners zijn afgeslacht tijdens een kampeertocht. Zodra de gedreven Salinger zich op deze onopgeloste moorden stort, stuit hij op de weerbarstige vijandigheid van een bergdorp dat de waarheid voor zich wil houden...