Recensie: Lily en de octopus RECENSIE

Lily en de octopus is een verhaal over Ted Flask en zijn twaalfjarige teckel Lily. Zijn hele leven draait om haar, zeker sinds hij zijn relatie verbroken heeft. Als hij op een dag een tumor a.k.a. "de octopus" ontdekt boven haar oog staat zijn wereld op zijn kop. Hoe komt het daar, en vooral hoe komen we er vanaf? Wat volgt is een niet te winnen strijd tegen de octopus.

Het is lastig om een mening te geven over Lily en de octopus als geheel. Er zit een duidelijke tweedeling in wat betreft kwaliteit. Het eerste deel is moeilijk in te komen. Het verhaal is soms zelfs onsamenhangend en daardoor lastig te volgen. Ook staat het gevoelsleven en de denkwijze van personage Ted zo ver van de realiteit dat het moeilijk is om je in hem in te leven. Ondanks dat het een onderwerp is waarin het gemakkelijk meeleven is. Het zou heel gemakkelijk moeten zijn om zijn verdriet te voelen en mee te leven in zijn wens dat alles een nachtmerrie blijkt te zijn. Zeker voor iedereen die een hond heeft of er ooit een hond heeft gehad. Maar ook de grappige momenten komen niet echt binnen. Bijvoorbeeld als Ted een aantal opblaashaaien koopt om de octopus weg te jagen. In potentie heel grappig maar het komt niet helemaal over.

Pas als Ted weer op aarde lijkt te landen en de realiteit bij hem binnenkomt weet hij je te raken. Maar dan ook meteen goed. Opeens lukt het wel om met Ted en zijn verdriet mee te leven en kun je je voorstellen hoe hij zich moet voelen. Het is dan ook slim om zakdoeken in de buurt te hebben bij het lezen van de tweede helft. Het is de vraag of dit voldoende is om dit boek te redden. Wat mij betreft deels, het is goed genoeg voor een voldoende maar ook niet meer dan dat.

Lily en de octopus is het debuut van Steven Rowley. Wel heeft hij al veel ervaring met het schrijven als freelancer, columnist en scenarioschrijver. Dit is ook wel terug te zien in het boek. Als je het leest als scenario gaat het verhaal meer leven. Een verfilming zou zeker een goed idee zijn, waarschijnlijk komt het verhaal dan meer tot zijn recht.

Lily en de octopus

1  2  3  4  5

Lily is de twaalfjarige teckel van Ted Flask, een eenzame veertiger die na zijn zoveelste mislukte relatie al zijn liefde en aandacht liever aan zijn trouwe metgezel besteedt. Lily en Ted zijn de beste vrienden, ze kijken samen televisie en spelen oneindig veel spelletjes Monopoly. Maar als er op een dag een kwaadaardig gezwel te zien is op de kop van Lily stort Ted volledig in. De liefde van Lily is onvoorwaardelijk, en hij heeft geen idee hoe hij zonder haar verder kan leven. Hij besluit terug te vechten, maar hoe bestrijd je iets wat misschien wel sterker is dan de liefde?
    Lily en de octopus is een onvergetelijk boek over de vriendschap tussen een man en zijn hond, en over de angst om afscheid te moeten nemen van een geliefde.