Recensie: Peachez, een romance RECENSIE

Een prof komt voor het eerst in contact met de liefde. Hoe beïnvloedt dit zijn leven? Ilja Leonard Pfeijffer is met Peachez, een romance niet aan zijn proefstuk toe. Dit derde onderdeel van de vierdelige serie 'De Steppolitetralogie' kan net als de andere delen volledig afzonderlijk gelezen worden en richt zich op de literaire markt. Het vertelt het verhaal van een prof die onverwachts met een vrouw in contact komt.

Bij de start van het boek is alles wat met deze ontmoeting te maken heeft al achter de rug. Alleen de gevolgen ervan blijven over. Er wordt dus afgewisseld tussen wat het hoofdpersonage op het 'heden'-moment denkt en doet en hoe het zo ver is gekomen in de 'verleden'-momenten. Daarbij valt onmiddellijk Pfeijffers eloquente schrijfstijl op. Het ene moment levert zijn keuze verrassend, om van te smullen, mooie taalcombinaties op, het volgende hindert deze keuze net het leesplezier omdat de zin, ondanks het meerdere malen nalezen ervan, toch onbegrijpelijk blijft. Er zit geen consequentie in de kwaliteit van zijn woordkeuze en combinatie, wat maakt dat het soms lijkt alsof de schrijver wil bewijzen dat hij veel moeilijke woorden kent, die hij bovendien het liefst in erg lange zinnen wenst te persen. Vooral wanneer dit gebeurt met meer ouderwetse woorden, bemoeilijkt dit het leesproces.

Eenzelfde probleem duikt op bij het platvloerse woordgebruik van de vrouw waarmee de prof in contact staat. Daarnaast kan ook het regelmatige verschijnen van de Latijnse uitspraken storend overkomen voor zij die de taal niet machtig zijn. Er volgt wel degelijk een uitleg over de betekenis, maar dat levert hetzelfde resultaat op dan wanneer de clou van een mop moet worden uitgelegd.

Verder is de verbintenis tussen de gebeurtenissen zelf aan de dunne kant. Uiteraard ligt hierop de nadruk niet, maar desondanks haalt de banaliteit ervan de kracht van het verhaal onderuit. Dat gezegd zijnde. Er zijn erg mooie filosofische overwegingen in het verhaal opgenomen met intrigerende gedachtegangen erachter. Zo is de vergelijking van de liefde met God en het geloof een prachtig element in het verhaal.

Peachez, een romance is een literaire roman waarin een paar prachtige taalkundige en filosofische snoepjes terug te vinden zijn. Helaas is die kwaliteit niet consequent aanwezig in het hele boek, wat maakt dat het maar drie hartjes verdient.

Peachez, een romance

1  2  3  4  5

Voor Peachez, een romance heeft Ilja Leonard Pfeijffer zich gebaseerd op een waargebeurd verhaal: dat van een professor in Amerika die verliefd wordt op een fotomodel dat hij surfend op het internet leert kennen en voor wie hij een alles overstijgende liefde gaat koesteren die zijn leven overhoophaalt. Uiteindelijk blijkt zijn liefde te zijn gegrond op een fantasie. Maar geldt dat niet in wezen voor alle liefdesrelaties?

Peachez, een romance behandelt het moderne fenomeen van catfishing en zo ook het eeuwige thema van de zoektocht naar geluk in de liefde, maar het is ook een filosofische roman die leest als een thriller.