Recensie: De Stad RECENSIE

Het verhaal gaat over een immense Stad, die door de eeuwen heen is uitgedijd. Omliggende landen worden opgenomen in de groeiende Stad maar dat gaat niet zonder slag of stoot. De Stad is al jaren in oorlog. Er heerst grote schaarste van voedsel en het aantal soldaten neemt steeds af. Om De Stad te redden van het bewind van de keizer worden er door verschillende groepen Stedelingen complotten gesmeed om hem te vermoorden. Maar het doden van de keizer, die ook wel De Onsterfelijke wordt genoemd, is een haast onmogelijke opdracht.

Elija en zijn zusje Emly leven in het riool van De Stad, waar ze continu door gevaren omringd zijn. Als ze per ongeluk van elkaar gescheiden worden door een onderaardse vloedgolf, raken ze allebei verwikkeld in een complot tegen de keizer en het is nog maar de vraag of ze de weg naar elkaar terug weten te vinden...

De Stad is het debuut van Stella Gemmell, de vrouw van de overleden fantasy-auteur David Gemmell. David Gemmell is een bekende auteur en heeft vele fantasyboeken geschreven waaronder De Kronieken van De Drenai. Het debuut van Stella Gemmell is ambitieus: het epos over De Stad is groots opgezet en met zijn 606 pagina's lijkt het een dikke pil. Omdat het boek vlot leest valt dat in de praktijk echter mee.

De geschiedenis van De Stad wordt door middel van flashbacks verteld en er wordt veel uitgelegd over de situatie waar de stad in beland is. Het is jammer dat er geen kaartje van De Stad en de ondergrondse catacomben aan het boek is toegevoegd; daarmee was het nog makkelijker geweest om de verhaalwereld goed te overzien.

De verhaallijnen van Elija en zijn zusje Emly zijn er maar twee van de vele verhaallijnen die door het boek lopen. Het verhaal volgt meerdere personages met hun eigen missies die langzaam met elkaar verweven raken. De personages komen uit diverse lagen van de samenleving en ze hebben een eigen karakter waardoor je ze goed van elkaar kunt onderscheiden. Omdat er zoveel personages geïntroduceerd worden moet je wel goed blijven opletten. De Stad is daarom niet een boek dat je te lang moet wegleggen, omdat je anders de draad kwijt kan raken door het complexe plot en de vele personages.

Aan het begin van het boek is er niet veel actie en komt het verhaal wat langzaam op gang, maar al snel komt er meer vaart in het verhaal. Gemmell weet op een vlotte manier de actiescènes te beschrijven en verwerkt knappe intriges in het verhaal. Het is knap hoe Gemmell er voor zorgt dat je tot het einde van het boek blijft gissen wie er achter welke acties zitten.

De Stad is een indrukwekkend debuut van Stella Gemmell. Het is een epische fantasyroman vol actie, liefde, intrige en loyaliteit. Het volgende deel De onsterfelijke troon is recent verschenen en nodigt uit om verder in de wereld van de immense Stad te duiken. Wie van epische fantasy houdt, zal dat zeker willen doen!

De Stad

1  2  3  4  5

De Stad van Stella Gemmell is het eerste boek in een tweedelige, epische fantasy-reeks. Het verhaal komt tot een spectaculaire climax in De Onsterfelijke Troon.

Dit is het verhaal van De Stad, oneindig groot, zo lijkt het, want door de eeuwen heen werden de ongenaakbare muren door nieuwe generaties naar alle windstreken steeds verder verplaatst. Zo slokte De Stad hele nederzettingen, dorpen, wouden en zelfs bergen op.

Dit is ook het verhaal van de jonge Elija en zijn piepjonge zusje Emly, ‘lichter dan een goed zwaard’, die in de uitgestrekte catacomben van De Stad, ergens in de buurt van de Zwelgpoort en de Zaal van de Wachters, van elkaar worden gescheiden door een onderaardse vloedgolf.

En dit is het verhaal van de enige man die geacht wordt een eind te kunnen maken aan de slachtingen van de keizer, die door weinigen ooit in levenden lijve is gezien en over wie zelfs wordt gefluisterd dat hij niet langer menselijk is. Deze mogelijke redder werd in de bovenwereld ooit aangesproken als Shuskara. Ooit was hij de belangrijkste generaal van de keizer, een veteraan uit vele oorlogen. Nu staat hij te boek als gestorven. Wie is hij? Waar is hij gebleven? En leeft hij nog wel...