Recensie: De minnares RECENSIE

Camilla Grebe is geen onbekende in boekenland. Ze schreef eerder al misdaadromans, onder andere samen met haar zusje, maar met De minnares maakt ze haar solodebuut. Met dit debuut bewijst ze bovendien dat ze als solo-auteur zich ook prima staande weet te houden tussen alle toppers van Scandinavische bodem.

In De minnares wordt het verhaal verteld door de ogen van Peter, Hanne en Emma. Peter wordt als rechercheur naar een appartement gestuurd waar het lichaam van een vrouw wordt gevonden. Al snel blijken er gelijkenissen te zijn met een moord tien jaar geleden en besluit hij Hanne te bellen. Hanne was tien jaar geleden bij de zaak betrokken als profiler en besluit, ondanks haar ziekte, haar medewerking opnieuw te verlenen. Tot slot maken we nog kennis met Emma die sinds kort verloofd is, maar in totale verbijstering achterblijft als hij ineens verdwenen is.

Het verhaal wordt dus bekeken vanuit drie verschillende perspectieven waarvan er twee in het heden plaatsvinden en eentje twee maanden eerder. Dit zorgt ervoor dat je zowel mee op zoek gaat naar de moordenaar, als terugblikt naar gebeurtenissen die voor de moord hebben plaatsgevonden. Hierdoor vallen de puzzelstukjes steeds beter in elkaar.

Prettig aan het verhaal is dat je eigenlijk pas op het einde echt helderheid krijgt over de moordenaar en het motief. Van tevoren zijn er wel vermoedens, maar na een paar hoofdstukken begin je toch weer te twijfelen. Hierdoor wordt het geen clichéverhaal, maar wil je juist verder. Doordat de hoofpersonages per hoofdstuk afwisselen, krijg je bovendien telkens maar een klein hapje nieuwe informatie binnen, waarna er vervolgens weer een hapje informatie beschikbaar is vanuit een ander perspectief. Hierdoor behoudt het boek zijn spanning, zonder langdradig te worden.

De personages hebben bovendien allemaal ook nog eens hun eigen problemen. Zo worstelt Hanne met haar beginnende ziekte en heeft ze een relatie die eigenlijk alleen nog voor de buitenwereld mooi lijkt. Peter daarentegen heeft moeite om zich te binden en houdt iedereen inclusief zijn zoon op een afstand. Tot slot is er dan nog Emma, zij lijkt het geluk gevonden te hebben, maar worstelt nog steeds met de nasleep van haar moeilijke jeugd. Stuk voor stuk hebben ze dus zo hun problemen, waardoor je jezelf als lezer nog beter met ze kan identificeren.

Een nadeel van het verhaal is de af en toe lastige plaatsnamen die voorkomen in het verhaal. Wanneer je net lekker in het verhaal zit, zorgt zo'n moeilijk uitspreekbare naam ervoor dat je een beetje wordt afgeremd. Aan de andere kant heeft het ook weer zijn charme dat het verhaal zich niet enkel afspeelt op plaatsen die voor iedereen bekend zijn.

Kortom, De minnares is een geslaagd solodebuut en hopelijk kunnen we nog veel boeken van Grebes hand verwachten.

De Minnares

1  2  3  4  5

In de hal van een riante villa wordt het lichaam van een vrouw gevonden, zonder hoofd. De eigenaar van het huis is spoorloos verdwenen, en de identiteit van de vrouw is een raadsel. Het onderzoek naar de onthoofde vrouw dreigt al snel vast te lopen, maar dan ontdekt inspecteur Peter Lindgren dat de zaak opvallende gelijkenissen vertoont met een onopgelost moord van tien jaar geleden.
    De minnares is een intrigerende psychologische thriller met onverwachte plotwendingen, een onbetrouwbaar perspectief en fascinerende personages.