Recensie: Jager RECENSIE

Lars Kepler is het pseudoniem van echtgenoten Alexander Ahndoril en Alexandra Coelho Ahndoril, beide hadden zelf al een aantal boeken uitgebracht voor ze samen begonnen te schrijven onder dit pseudoniem. Momenteel zijn ze onder dit pseudoniem, met hun Joona Linna serie, de succesvolste auteur van Zweden. Ze hebben meer dan 8 miljoen drukken in 40 verschillende talen uitgegeven.

Jager is inmiddels al het zesde deel in de succesvolle thrillerserie met als hoofdpersoon detective inspecteur Joona Linna en Saga Bauer commissaris van de Zweedse veiligheidsdienst Säpo. Joona Linna zit een gevangenisstraf uit als de minister van Buitenlandse zaken wordt vermoord. Saga Bauer is al snel ter plaatse en direct wordt er gedacht aan een terroristische aanslag. Na het grondig verhoren van een getuige, lijkt alles erop te duiden dat Salim Ratjen achter de aanslag zit en dat er nog meerdere aanslagen op belangrijke politici zullen volgen. Al snel krijgt Joona Linna een deal aangeboden: Ratjen zal overgeplaatst worden naar dezelfde gevangenis als hem in Kumla en als het hem lukt om te infiltreren in de terroristisch organisatie wordt hem gratie verleend. Al vrij snel blijkt echter dat niet Ratjen, maar een spree killer (iemand die in zeer korte tijd verschillende moorden pleegt op verschillende locaties) achter de aanslagen zit.

Wat opvalt aan Jager als je het boek voor het eerst ziet, is dat het een behoorlijk dikke pil is. Het is vrij groot van formaat en telt dik 500 pagina's. Wanneer je echter begint te lezen heb je hier al heel snel geen erg meer in. Het begint met een soort proloog waarin een dronken man bij een luxe huis urineert in het zwembad en vervolgens iets vreemds ziet. In de volgende hoofdstukken volgt de aanslag op de minister en niet veel later blijkt het verhaal in de proloog een belangrijke gebeurtenis te zijn waardoor personen en gebeurtenissen aan elkaar gekoppeld worden.

Lars Kepler wisselt bij het schrijven van het verhaal steeds van perspectief tussen de verschillende hoofdpersonen wat een extra dimensie aan het verhaal geeft en het in alle opzichten compleet maakt. Je kent alle kanten van het verhaal, weet wie wat gedaan heeft en waarom en hoe zich dat verhoudt tot de gebeurtenissen in het heden. Daarnaast zorgt de wisseling in perspectief ervoor dat je aandacht geen moment verslapt en de spanning wordt opgevoerd. Gedurende het hele boek vallen steeds meer puzzelstukjes in elkaar en wordt het mysterie van de spree killer langzaam aan ontrafelt zonder dat je dit al van verre aan ziet komen. Het verhaal dendert in een sneltreinvaart voort en is razend spannend!

Ondanks dat Jager het zesde deel is in de Joona Linna serie, is het boek perfect op zichzelf te lezen. Het enige wat een beetje vaag blijft is waarom Joona Linna nu precies vast zit, maar dit is niet echt hinderlijk en wekt eerder je interesse naar de andere delen. En niet alleen je interesse in de voorgaande delen wordt gewekt: het open einde van het boek maakt dat je je afvraagt hoe het nu weer verder zal gaan...

Joona Linna 6 - Jager

1  2  3  4  5

Begin maar vast met rennen
    Joona Linna is terug!

Na twee jaar te hebben doorgebracht in een van de best beveiligde gevangenissen van Zweden, wordt Joona Linna benaderd voor een geheime opdracht. Saga Bauer heeft hem nodig voor een onderzoek waarin de politie volledig vastloopt. Een mysterieuze moordenaar lijkt willekeurig slachtoffers te maken; het enige wat hen verbindt is het kinderliedje dat ze horen voor de moordenaar toeslaat.
    Ondertussen verheugt celebrity-chef Rex Müller zich erop dat zijn zoon voor het eerst bij hem zal komen logeren. Zijn plezier wordt echter overschaduwd doordat Rex plotseling zelf verdachte wordt in het moordonderzoek. Maar dan ontvangt hij een telefoontje waarbij het kinderliedje ook voor hem wordt afgespeeld.

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek

• Zomervacht - Jaap Robben

• Melodie van verlangen - Anne van der Valk