Recensie: Beschadigd RECENSIE

Jeff Hinkley, detective voor de BHA (British Horseracing Authority), achtervolgt een trainer op een van de paardenraces. Hij verwacht dat dit een standaard achtervolging gaat worden, maar dan is hij getuige van een gruwelijke moord die deze man begaat. Een motief voor de moord is echter ver te zoeken. Het kan iets te maken hebben met het feit dat de paarden van deze man positief waren bevonden op doping, wat de trainer stellig ontkent.

Plotseling worden er steeds meer paarden positief getest op doping, waarna de BHA een dreigbrief ontvangt. Ze moeten vijf miljoen overmaken naar de afperser of anders zal hij ervoor zorgen dat de hele BHA de grond in zal worden geboord en de integriteit van de rensport zal worden vernietigd. Jeff Hinkley gaat achter deze persoon aan en probeert hem op te sporen voordat het te laat is.

Beschadigd is het vierde boek van Felix Francis die hij alleen geschreven heeft. Het boek begint meteen spannend. We zitten midden in de achtervolging van Jeff Hinkley op de trainer Matthew Unwin. Vervolgens lezen we hoe Unwin onverwachts een moord begaat die zelfs Jeff Hinkley niet zag aankomen. Nadat deze man is opgepakt en het volgende hoofdstuk begint daalt het tempo van het boek een stuk. We lezen mee met Jeff, we leren dat hij eigenlijk in een soort midlifecrises zit. Hij is met zijn vriendin terecht gekomen in een sleur en daarnaast heeft zijn zus ook nog kanker. Dit klinkt allemaal vrij pittig maar Felix Francis houdt het in het boek op een prettige luchtige toon. Pas nadat de eerste dreigbrief wordt ontvangen door de BHA neemt het boek weer iets in vaart toe.

Bijzonder aan het boek is de setting. Het speelt zich allemaal af rondom de rensport en de renbanen. Ook voor mensen die niets over deze sport weten is het boek goed te begrijpen. De schrijver licht de punten toe die je als leek niet kent. Zo zegt hij bijvoorbeeld "De tweede zaak betrof een jockey die bij een standaardurinetest positief scoorde op benzodiazepine, een stimulerend middel dat vaak 'benzo' wordt genoemd en op de zwarte lijst van de Rules of Racing staat."

Het boek wordt bestempeld als een thriller en ondanks dat er spannende elementen in het verhaal zitten is het woord thriller hier niet helemaal op zijn plek. Het verhaal is goed geschreven en Felix Francis heeft een fijne schrijfstijl waardoor je makkelijk doorleest. Maar het verhaal mist een bepaalde spanning dat de lezer op het puntje van zijn stoel houd.

Als je uiteindelijk tot de climax van het verhaal komt en verwachtingsvol wacht op de ontknoping wordt je als lezer teleurgesteld. Het voelt aan als een anticlimax en laat je teleurgesteld achter. Na deze ontknoping wil je de bladzijde omslaan om een epiloog te lezen, maar die is er niet. Het voelt aan als een abrupt einde en Beschadigd laat de lezer achter met vragen.

Ondanks de unieke setting van het boek en de fijne schrijfstijl van de schrijver kan het boek je niet op het puntje van je stoel houden. Het tempo ligt in het boek vrij laag en als we bij het climax moment komen valt deze erg tegen. Het einde voelt zo abrupt aan dat je als lezer een paar tellen verbaast voor je uit staart voordat je beseft dat dit het einde was. Zonde. Het boek heeft zeker potentie en het begon veelbelovend. Jammer dat dit niet tot het einde is volgehouden.

Beschadigd

1  2  3  4  5

Detective Jeff Hinkley doet onderzoek naar een dubieuze trainer in de rensport. Als hij de verdachte stiekem achtervolgt, is hij getuige van een gruwelijke moord. Het motief is niet duidelijk. Het zou iets te maken kunnen hebben met de reden dat hij de opdracht had gekregen om de trainer te volgen: de trainer was geroyeerd omdat zijn paarden positief waren getest op illegale middelen.

Meer en meer paarden worden positief bevonden bij dopingtests. Een anonieme chanteur meldt dat als niet aan zijn eisen wordt voldaan, hij de integriteit van de rensport zal vernietigen. Om te voorkomen dat de sport te veel beschadigd raakt, zal Jeff de dader zo gauw mogelijk op moeten sporen. De dader blijkt echter over lijken te willen gaan.