Recensie: Cinder RECENSIE

Marissa Meyer's  Cinder  is het eerste deel van The Lunar Chronicles.

We schrijven de verre toekomst. De Aarde is verdeeld in drie grote naties, rond de vroegere continenten: Azië, Europa en Amerika. Heel de wereld zucht onder het juk van het volk van Lunar, de maan. De Maankoningin Levana is machtiger dan de regeringen op Aarde, omdat de Aarde ook vecht tegen een dodelijke ziekte, die net als de Pest in de Middeleeuwen miljoenen slachtoffers maakt.

Marissa Meyer's Cinder, gaat over de jonge Cinder , een wees die woont bij haar pleegmoeder en twee pleegzusjes. Ze is een van de beste technische monteurs in New Beijing, de hoofdstad van het Oosterse Keizerrijk. Alles wat ze verdiend heeft, is echter voor haar pleegmoeder, want Cinder is een tweederangs burger en min-of meer eigendom van haar pleegmoeder. Als op een dag kroonprins Kai in cognito voor haar werkplaats staat, verandert Cinders leven totaal.

Het blijkt dat Cinder niet zomaar een meisje is. Ze heeft in haar jeugd een trauma opgelopen en is voor de helft een cyborg. Als Cinder probeert te achterhalen wat er ooit met haar gebeurd is en waar ze nu eigenlijk vandaan komt, blijkt dat zij de spil is waar alles om draait. Van een onbekende geminachte cyborg, verandert ze ineens in de laatste hoop voor de Aarde. Buiten dat wil ze ook nog eens graag voorkomen dat Kai in de klauwen van de boze Maankoningin  terecht komt.

De serie bestaat uit vier boeken, die alle vier een sprookjesthema hebben. Cinder is duidelijk Assepoester; Scarlet is Roodkapje; Cress is Rapunzel en Winter is Sneeuwwitje.  Een vijfde boek over de 'boze koningin', maakt de serie dan helemaal compleet. En alhoewel de basis herkenbaar is aan elementen die Marissa Meyer in de verhalen gebruikt, houden daar dan ook alle vergelijkingen op. Marissa Meyer heeft op volledig unieke wijze deze klassieke sprookjes omgetoverd in super spannende science fiction verhalen.

Ik ben een fan van de serie Once, maar daar worden de sprookjes nog min of meer herkenbaar door elkaar gehusseld, maar The Lunar Chronicles verrasten mij volkomen. Geniaal om het een Star Wars achtige achtergrond te geven. Dezelfde gedreven jonge mensen die in een intergalactische setting strijden voor rechtvaardigheid. Er is leven op de Maan en de Aarde is verdeeld in drie grote Rijken. Je proeft de dreiging die er van de Maankoningin uitgaat en Marissa Meyer heeft er dan een donker tintje aan te geven op de manier van Blade Runner. De science fictionachtige wereld is eigenlijk verarmd en smoezelig. De bevolking mag dan ruimteschepen hebben, maar hun huizen zijn krotten. Ze kampen met een dodelijke wereldwijde epidemie en de sfeer is grimmig. Meyer schept zo een unieke intrigerende wereld.  Ze kan met een paar zinnen, vlot taalgebruik en droge humor direct een sfeerbeeld neerzetten van het leven in het Oostelijk Keizerrijk en je ziet de situatie gewoon voor je. Je zit dan ook direct in het verhaal, alsof je naar een film kijkt en de wereld om je heen even "kwijt" bent. Je wilt gewoon door blijven lezen, want je wilt weten hoe het verder gaat.

Marissa Meyer heeft een fantastische beeldende en pakkende schrijfstijl. In een oogwenk schetst ze de emoties en de situatie tussen haar personages. Ze schrijft op een moderne wijze, af en toe licht cynisch, maar het leven in de wereld van Lunar Chronicles is ook niet makkelijk en de personages hebben wel een beetje humor en een wat hardere opstelling nodig om te overleven in deze wereld. De toon die Marissa Meyer neerzet is juist prettig, vlot en intrigerend, waardoor je een connectie gaat voelen met de personen. Ze schrijft lekker 'straight forward' en niet overdreven en daar houd ik van. Je voelt de romantische click tussen de personages tussen de regels door, zonder dat Marissa Meyer expliciet hoeft te worden en dat is knap. Ze laat de lezer zelf ook nadenken en dingen aannemen en dat is het fantastische van dit boek, vooral al er dan ineens een onverwachte wending in het scenario plaatsvindt. Verrassend, onverwacht, spannend, leuk!

Ze eindigt deel één met een spannende cliffhanger en je wilt dus gelijk het volgende deel lezen. Ik geef dit eerste deel uit de serie zondermeer 5 hartjes! Geweldig boek.

The Lunar Chronicles 1 - Cinder

1  2  3  4  5
    (16 stemmen)

Mensen en androïden leven samen in de grauwe straten van Nieuw Peking. Een dodelijke plaag houdt lelijk huis onder de bevolking. Vanuit de ruimte kijken de meedogenloze maanmensen toe, hun kans afwachtend. Niemand weet dat het lot van de aarde afhangt van één meisje… Cinder, een getalenteerde monteur, is een cyborg. Ze is een tweederangsburger met een mysterieus verleden, beschimpt door haar stiefmoeder en beschuldigd van de ziekte van haar stiefzus. Maar als prins Kai in haar leven verschijnt, bevindt ze zich plots in het midden van een intergalactische strijd. Verscheurd door de keuze tussen plicht en vrijheid, loyaliteit en verraad, moet Cinder eerst de geheimen uit haar verleden achterhalen om de toekomst van haar wereld te kunnen beschermen.