Recensie: Een charismatisch defect RECENSIE

''Er zijn twee soorten mensen,' ging Blake verder, 'mensen die de wereld willen verbeteren, en mensen die het geen fuck kan schelen.'' En onder die noemer kun je je van alles veroorloven, zo demonstreert Eva Kelder in Een charismatisch defect. Ze beschrijft het verhaal van April, de vrouw die in aanraking kwam met de vrijgevochten Amerikaanse Blake.

Kelder start haar verhaal uiterst geheimzinnig. De zwangere April 'hoort' bij de groep van Blake. Wie deze groep is en wat de groep van plan is, is onbekend. Vervolgens neemt Kelder je mee naar het leven van Anneke, het meisje dat in de jaren '60 in Nederland woont. Anneke leeft in het keurslijf dat haar vader voor haar ontworpen heeft: ze werkt in het ziekenhuis, leidt een voor haar vader ogenschijnlijk kuis leven en valt zo min mogelijk op. Echter, in haar hoofd heeft ze andere plannen en wil ze veel meer dan haar nu gegund is.

Wanneer ze de Amerikaanse Blake ontmoet, verandert haar leven langzaam: hij verovert haar hart en noemt haar vanaf dat moment April. April is op haar beurt verliefd geworden op de vrijgevochten Amerikaan met zijn grootse plannen. Ze verlaat haar ouderlijk huis en gaat met haar Amerikaan in Amsterdam, de stad van de vrijheid, wonen. Daar wil Blake een commune stichten om zijn ideeën werkelijkheid te laten worden.

Hoewel het verhaal in eerste instantie klassiek aandoet – een jongen haalt een meisje uit de vergetelheid – blijkt al snel het tegendeel. Vooral de gekozen verhaalstructuur lijkt Een charismatisch defect veel goeds te doen. Vrijwel direct maakt Kelder de lezer deelgenoot van het 'heden' en vertelt ze dat er iets gaande is wat niet klopt: 'Moeiteloos had hij hen ervan weten te overtuigen dat het kwaad hier begon, hier bij deze man, op dit landgoed, in deze polder, gewoon recht onder hun neus in 'the little country', zoals hij Nederland liefkozend noemde.' Echter, veel laat ze niet los. Ze stuurt de lezer keer op keer terug naar het verleden om meer te vertellen over Blake en April. Deze wisseling bezorgt de lezer leeshonger: door de vele geheimen over het heden hunkert de lezer naar meer informatie.

Tegelijkertijd is daarbij het gekozen plot zeer sterk. Kelder plaatst haar personages in de tijd van de nozems en de provo's en weergeeft die tijd zeer sterk: 'Buiten raasde de wereld. Parijs stond in brand, L.A. stond in brand, in My Lai waadden vaders enkeldiep in het bloed van hun vrouw en kinderen, en in Amsterdam, in Amsterdam bloeide de liefde.' Blake vertolkt daarbinnen de rol van onbetrouwbare hunk. Zijn uitspraken en zijn wensen voor een nieuw Nederland lijken inspirerend, maar tegelijkertijd duwt hij April steeds verder tegen de muur. Als lezer heb je het, net als April, door, maar kun je niets doen. Je kunt louter met een naar onderbuikgevoel en rechtopstaande nekharen afwachten wat er gaat gebeuren. Je kunt slechts toekijken hoe April geen weerstand kan bieden aan de relatie en verplichtingen die ze eigenlijk niet wil. Ze vervult de taak van Oedipus in haar eigen tijd.

'Ze wilde wel, ze wilde niets liever, maar met wil had het niets van doen. Defect, ze was defect en te oud om te leren.' Vanaf het moment dat het 'heden' in het verhaal opnieuw bereikt is, zweeft de lezer met April verder door haar leven. Het tweede en derde deel van het verhaal staan in het teken van Aprils leven na 'het gebeurde'. Kelder toont als geen ander de gevolgen van Aprils lot om met Blake te leven. Prachtige dialogen en sterke gedachteweergaven trekken de lezer mee in het verdriet en tegelijkertijd het geluk dat April ervaart. Een charismatisch defect wordt daarmee niet alleen een spannend, maar ook psychologisch sterk boek. Kelder blijft klein, maar werkt het op haar manier groots uit.

Een charismatisch defect

Eva Kelder

1 februari 2017

ISBN 9789029091145
    Uitgever Meulenhoff
    256 pagina's

Meulenhoff

1  2  3  4  5

Een weergaloos verhaal over het genadeloos nastreven van idealen en de kracht van het verleden

Voor de lezers van Niña Wijers en Hanna Bervoets

Wanneer de charismatische Blake Chesterfield het onstuimige Amsterdam van eind jaren zestig komt binnenvallen, zal niets meer hetzelfde zijn. Hij wil de wereld verbeteren, tot elke prijs. Het biedt April een ontsnapping uit haar tot dan toe burgerlijke, oerHollandse bestaan. Blakes aantrekkingskracht is groot, hij heeft algauw een schare volgers. Als de commune een aanslag beraamt op ‘het gezicht van het kapitalisme’ wordt April voor een morele keuze gesteld: welk kwaad moet bestreden worden, dat van binnen of van buiten?

Decennia later, als een oude bekende haar zorgvuldig afgeschermde leven binnendringt, wordt April geconfronteerd met ongewenste herinneringen. Hoe kom je in het reine met een verleden dat nooit helemaal het jouwe is geweest?

Een charismatisch defect is een weergaloze roman over de illusie van vrijheid. Eva Kelder fileert wederom met scherpzinnige finesse de kwetsbaarheid van de mens.