Recensie: De Strijd om Verona RECENSIE

"Rosalina legde haar hand op Benvolio's wang om te laten zien hoe de plek de vorm van haar vingers had aangenomen. Hij kromp ineen en trok zijn hoofd weg. 'Dit is wat er na vijf minuten kennismaking met deze schurk gebeurde,' zei ze. 'U kunt zich indenken wat een levenslange huwelijksband zou aanrichten. Wij zouden Verona echt geen vrede brengen, Excellentie."

De families Capuletti en Montecchi hebben na de tragische dood van Romeo & Julia gezworen om hun vete bij te leggen. Maar niks blijkt minder waar, en de ruzie gaat verder. Escalus, prins van Verona, besluit dat Rosalina Tirimo, nicht van de Capuletti, moet trouwen met Benvolio Montecchi. Hier zijn ze beiden niet blij mee. Ze slaan de handen in één en gaan samen op zoek naar een andere oplossing. Maar Verona wordt geteisterd door moorden en het lijkt erop dat de Capuletti en Montecchi hiervoor verantwoordelijk zijn. Maar is dit wel zo? Of zit hier iemand anders achter?

Laat ik beginnen met de cover van De strijd om Verona. Ik vind hem echt prachtig. Het zwaard, de roos en de titel zijn geweldig met elkaar verweven. Het is zeker een boek dat ik in de winkel zou kopen. En de tekst op de voorkant 'Na de dood van Romeo en Julia gaat de strijd gewoon door' is natuurlijk ook wel een aandachtstrekker! Het maakt de lezer nieuwsgierig naar wat er gaat gebeuren in het boek. Als liefhebber van Romeo en Julia wil je ook graag weten wat er met iedereen is gebeurd na hun dood.

Melinda Taub weet perfect door te gaan na het mooie en tragische liefdesverhaal van Romeo en Julia. Ze behoudt de stijl van Shakespeare door dezelfde taal te gebruiken in de dialogen, maar toch wordt het nooit oubollig. Dit komt omdat de rest van het verhaal modern is geschreven. Door de dialogen word je mee terug in de tijd getrokken.Jje krijgt het gevoel dat je er echt bij bent en ook in Verona leeft. Ze weet de magie van Romeo en Julia perfect te behouden! En daarnaast zit het tempo er goed in en leest De strijd om Verona lekker door! Eigenlijk wil je het gewoon niet wegleggen.

Melinda Taub vertelt het verhaal in de derde persoon. Ze wisselt vooral van perspectief tussen Benvolio en Rosalina. Maar ook Livia, Paris en Escalus zijn soms aan de beurt om hun kant van het verhaal te vertellen. Hierdoor wordt het verhaal driedimensionaal en leer je alle karakters in het boek goed genoeg kennen. Ook zijn de karakters in het verhaal erg sterk en weten ze de lezer te overtuigen van hun kracht, liefde en passie.

Vooral Rosalina is een verrassend en verfrissend karakter. Ze is een hele sterke, doortastende en eerlijke jonge vrouw in een tijd waarin vrouwen toch eigenlijk naar de mannen moeten luisteren. Ze zegt waar het op staat, weet wat ze wil en laat zich door niemand de wet voorschrijven. Maar ook Benvolio laat je hart niet onberoerd. Hij is een echte welgemanierde heer. En ook al kan hij Rosalina in het begin niet uitstaan, hij blijft netjes en doet alles voor haar veiligheid.

Het verhaal in De Strijd om Verona is ook erg spannend. Iemand wakkert de haat tussen de Capuletti en Montecchi aan, maar je weet niet wie. Melinda Taub geeft af en toe wat hints die je zelf in elkaar moet puzzelen. Als je hier goed in bent kan je het al een beetje raden, maar alsnog heeft diegene een handlanger waarvan je het niet zou verwachten. Het gehele verhaal blijf je jezelf afvragen: waarom? Waarom moet de strijd tussen de Montecchi en Capuletti voort blijven duren. Ook hier zit nog een kleine verrassing in verborgen!

In De Strijd om Verona zit ook weer de bekende love-triangle. Hierdoor wordt het boek natuurlijk wel erg romantisch. In het begin vraag je jezelf nog wel een beetje af voor wie ze uiteindelijk gaat kiezen. Maar stiekem weet je het eigenlijk wel en komt haar keuze totaal niet als een verrassing. Hier had best nog een plottwist in verwerkt kunnen worden. Maar voor de echte die-hard romanticus (zoals ik) is haar keuze geweldig! Je hoopt bijna het hele verhaal dat ze voor elkaar zullen kiezen en dat doen ze ook!

De Strijd om Verona is een prachtig historisch verhaal over een stoere dame die de hele wereld aan kan. Als je van Romeo & Julia genoten hebt en een echte romanticus bent dan is dit boek een aanrader. Ook als je het verhaal van hen niet kent, is het boek prima te volgen! Melinda Taub weet je mee te nemen naar de wereld die Shakespeare gecreëerd heeft, maar geeft er een geweldige eigen draai aan. Ik heb van De Strijd om Verona genoten!

De strijd om Verona

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Na de tragische afloop van het liefdesverhaal van Romeo en Julia zwoeren hun families de ruzie bij te leggen. In de nasleep van de begrafenissen blijkt echter dat de vete toch steeds blijft opborrelen. De prins van Verona is de wanhoop nabij. Dan bedenkt hij een plan om de Montecchi en de Capuletti eindelijk te verenigen: een huwelijk.

Rosaline is een nicht van de Capuletti. Haar wordt opgedragen met Benvolio Montecchi te trouwen. Daar zit ze totaal niet op te wachten, en Benvolio ook niet. Ze gaan op zoek naar een manier om de vete te beëindigen in de hoop dat hun huwelijk dan afgeblazen wordt. Maar hoe moeten ze ooit uitvinden wie de vrede probeert te saboteren?