Recensie: De Pier RECENSIE

'Maar jij hebt hier geen last meer van, hè Soof? Jij bent weg en ik moet het helemaal in mijn eentje opknappen. Die last dragen. Het kwam altijd op mij neer, ik was de sterkste, de leider, degene die ons uit de nesten haalde, die het oploste op de avond dat Jason stierf, degene die alles mag opknappen...'

Op 21-jarige leeftijd raakte Sophie Collier vermist. Toen werd er alleen één Adidas gymp gevonden bij de pier. De politie ging ervan uit dat het een ongeluk was. Maar daar is de broer van Sophie, Daniel, nooit zo zeker van geweest. Twintig jaar later vinden ze een voet bij de pier en die is  waarschijnlijk van Sophie. Daniel belt meteen de beste vriendin van Sophie, Frankie Howe, op om hem te helpen met het identificeren van het stoffelijk overschot. Met moeite laat ze zich overhalen om naar Oldcliffe te komen. Ze is namelijk niet voor niks verhuisd naar Londen. Ze wilde de verschrikkelijke nachtmerries over Sophies verdwijning achter zich laten. Maar gaat haar dit ooit lukken?

De Pier van Claire Douglas is vanaf het begin tot aan het einde heel erg spannend. Het gaat er niet alleen om dat Frankie en Daniel er achter proberen te komen wat er met Sophie is gebeurd twintig jaar geleden. Sinds dat Frankie in Oldcliffe is, wordt ze namelijk ook nog gestalkt. Er gebeuren allemaal vreemde en onverklaarbare dingen. Elke nacht huilt er een baby, terwijl er niemand met een baby te bekennen is in de appartementen. Ook ontvangt ze mysterieuze brieven die haar de stuipen op het lijf jagen.

Claire Douglas weet de lezer mee te trekken in het verhaal. Het hoofdpersonage, Frankie, praat namelijk tegen de lezer alsof dat Sophie is. Je voelt je hierdoor persoonlijk aangesproken en beleeft het verhaal intenser. Zinnen als 'Zou de brief van hem zijn? Je zou hem nooit vertellen wat we hebben gedaan, hé Soof?' zijn dus heel gewoon in De Pier. Claire Douglas heeft een heerlijke vlotte schrijfstijl waardoor het boek zo uit is. Het leest heerlijk snel weg.

Het verhaal in De Pier is opgedeeld in twee delen. Het ene deel beschrijft het verleden van Sophie en Frankie, geschreven vanuit Sophies oogpunt. Je leert de vriendinnen hierdoor goed kennen. Je komt erachter wie er allemaal een belangrijke rol spelen in hun levens en hierdoor komen er steeds meer mogelijke daders in beeld. Het andere deel gaat over het heden en wordt beschreven vanuit Frankies oogpunt. Je leest haar gedachten en af en toe blikt ze ook terug op het verleden, waardoor alles duidelijker wordt.

Door de beeldende schrijfstijl van Claire Douglas heb je het gevoel dat je zelf in het kleine kustplaatsje, Oldcliffe, woont. Claire Douglas weet de sfeer perfect te beschrijven: je ruikt de zilte zee, hoort de zeemeeuwen krijsen en ziet de oude griezelige pier voor je. Eigenlijk lijkt het net alsof je samen met Frankie door de straatjes loopt en een drankje gaat drinken in de oude kroeg, Seagull. Knap gedaan!

Beide verhalen zijn erg intrigerend. Dit zorgt er natuurlijk voor dat je lekker door blijft lezen. Want eigenlijk wil je van allebei de verhalen zo snel mogelijk het fijne weten. Er komen echt super veel vragen op bij de lezer en daar wil je gewoon een antwoord op hebben. Claire Douglas weet de gedachte van de lezer goed vast te houden en daar draait het om bij een thriller.

Voor de lezer worden allemaal kleine puzzelstukjes achter gelaten over wat er gebeurd kan zijn met Sophie. Wie heeft haar vermoord? Is het haar vriendje? Haar broer? Of iemand anders? Bij mij vielen alle puzzelstukjes op zijn plaats voor de ontknoping en het einde was dan ook niet verrassend voor mij. Maar ik kan mij voorstellen dat sommige het niet aan zien komen en dat het een shock zal zijn. Ik had echter nog wel een plottwist verwacht.

De Pier van Claire Douglas heeft zeker alles wat je van een goede thriller verwacht. Het verhaal is spannend, eng, duister en ingewikkeld. De puzzelstukjes die door het hele boek aan de lezer worden gegeven passen uiteindelijk perfect in elkaar. Een mooi opgebouwd verhaal die je doet verlangen naar meer. Een aanrader.

De pier

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Bijna twee decennia geleden verdween de eenentwintigjarige Sophie Collier. Ze werd voor het laatst gezien op de oude victoriaanse pier in het kustplaatsje Oldcliffe. Sindsdien wordt haar beste vriendin Frankie geteisterd door nachtmerries over de verdwijning. Om de vreselijke herinneringen zo ver mogelijk achter zich te laten, verhuisde ze naar Londen. Maar na een telefoontje van Sophies broer met de mededeling dat er een lichaam is gevonden, kan ze niet langer vluchten voor het verleden. Frankie heeft zo haar eigen geheimen en kijkt er niet bepaald naar uit om terug te keren naar het dorp waar ze opgroeide. En het ziet ernaar uit dat ze niet de enige is in Oldcliffe die iets te verbergen heeft.