Recensie: Eerste leven RECENSIE

'Nu voel ik nog meer druk. Ik heb geen behoefte aan nog een rondleiding of aan antwoorden. Niet op dit moment. Ik bevind me midden in een touwtrekwedstrijd waarbij het touw om mijn hals is gewikkeld en met elk antwoord dat hij geeft, komt het touw iets strakker te staan.'

Iedereen heeft de keuze om zich na zijn dood aan te sluiten bij een koninkrijk. Kies je voor Troika 'Licht geeft Zicht' of kies je voor Myriad 'Macht is Recht'. Een belangrijke keuze! En al helemaal belangrijk voor Tenley Lockwood. Beide koninkrijken hebben namelijk hun zinnen op haar gezet! De ouders van Tenley hebben haar eigenlijk al aan Myriad beloofd, maar ze weigert om haar handtekening te zetten. Daarom hebben ze haar in een psychiatrische inrichting, genaamd Prynne, gestopt. Beide koninkrijken zetten twee hele knappe jongens in om haar over te halen. Want ze willen allebei de oorlog winnen! Maar wat gaat ze doen? Kiest ze voor haar ouders of volgt ze haar eigen hart?

Wat een geweldig boek is Eerste Leven van Gena Showalter. Het is echt heel anders dan de meeste fantasie boeken. Het begint een beetje langzaam, maar als het eenmaal op gang is kan je het boek echt niet meer wegleggen! Je ontdekt een totaal nieuwe wereld waarin iedereen twee levens heeft. Zoals op de cover staat: 'Doodgaan is nog maar het begin'.

Wat ik erg fijn vind is dat er niet een echte liefdesdriehoek bestaat in dit verhaal. Natuurlijk komen er twee hele knappe jongens (sorry, maar hun namen ga ik niet verklappen) op haar pad om haar over te halen om bij hun koninkrijken te tekenen. Maar de ene beschouwt ze gewoon als een hele goede vriend en op de ander wordt ze verliefd. Het is gelukkig geen verhaal waarbij ze op allebei de jongens verliefd wordt en ze er eentje moet kiezen!

Wat ze wel moet kiezen is een koninkrijk: Troika of Myriad. En dit blijft geheim tot het einde van het boek. Dit zorgt ervoor dat je door wilt blijven lezen. Welke keuze zal ze maken? Is dit de juiste keuze? Of toch niet? En zelf heb je natuurlijk ook een voorkeur voor een koninkrijk en je hoopt dat ze die kiest. Maar in het verloop van het verhaal kan je keuze voor een koninkrijk veranderen, net als bij Tenley. Je weet namelijk net zoveel over de koninkrijken als zij en dat is intrigerend.

De titel van het boek, Eerste leven, is goed verklaarbaar. Het leven van een ziel bestaat uit twee delen, namelijk het Eerste Leven en het Eeuwige Leven. Tenley bevindt zich in het Eerste Leven in dit boek. Daarnaast is de cover van het boek een echte eye-catcher! De mooie blauwe kleur trekt meteen de aandacht en de zandloper waarin de twee koninkrijken te zien zijn is prachtig!

In Eerste Leven reis je met Tenley mee naar allemaal verschillende plekken, zowel op aarde (Land van de Oogst) als in de zielenwereld. Gena Showalter vertelt alles tot in de details zodat het lijkt alsof je er zelf ook bij bent. Ze bouwt een geweldige spanningsboog op die ze weet vast te houden! Ik kan echt maar heel weinig vertellen zonder spoilers te geven over het boek. Wel kan ik zeggen dat Gena Showalter je blijft verrassen met onverwachte wendingen!

Ook een leuk element in Eerste Leven is dat de e-mails die de twee jongens met hun koninkrijken uitwisselen letterlijk worden weergegeven. Bij iedere e-mail wordt ook het teken van de koninkrijken getoond en die zijn echt heel mooi. Hierdoor heb je meteen een beeld ervan!

De personages in Eerste Leven zijn mooi uitgewerkt. Iedereen heeft een sterke en een zwakke kant en die worden mooi beschreven. Het boek draait in zijn geheel om Tenley. Ze heeft een sterke wil en vindt het heel erg belangrijk om haar eigen keuzes te maken. Ze laat zich niet ompraten of manipuleren en doorziet de twee jongens dan ook erg snel! Omdat je alles vanuit haar oogpunt leest, weet je heel veel over iedereen om haar heen. Gena Showalter heeft hiermee erg mooie en inspirerende karakters neergezet met een sterke karakterontwikkeling! Want niet alleen Tenley ontwikkelt zich in dit boek!

Eerste Leven van Gena Showalter is een echte aanrader voor de liefhebbers van fantasie en spanning. Haar eerdere boeken, The White Rabbit Chronicles, heb ik nog niet gelezen. Maar dat ga ik nu zeker wel doen. Het boek is een mooi opgebouwd verhaal met intrigerende personages! De fantastische nieuwe wereld houdt je in zijn greep tijdens het lezen en zeker ook nadat het boek al uit is! Ik heb Eerste Leven bijna in één ruk uitgelezen en dat kwam vooral door de spanning die erin verwekt is. Kortom, geweldig!

Eerste leven

1  2  3  4  5

In Gena Showalters nieuwe fantasywereld moet iedereen kiezen waar hij na zijn dood heen wil. Wordt het Troika ('Licht geeft Zicht') of Myriad ('Macht is een Recht')? De twee rivaliserende rijken bestrijden elkaar op leven en dood, en beide hebben hun zinnen gezet op de zeventienjarige Tenley Lockwood... Hoewel Tenleys ouders haar al - voor veel geld - aan Myriad hebben beloofd, weigert ze haar handtekening te zetten. Troika en Myriad zetten echter hun beste krachten in om haar over te halen: twee zéér aantrekkelijke jongens die haar op alle mogelijke manieren proberen te overtuigen. Maar dan mengt zich nóg iemand in de strijd...