Recensie: Tijden van duisternis RECENSIE

'Engeland, 1946. de nazi's hebben de macht in handen. Eén man riskeert alles om een kind te redden - en zichzelf'. Zo luidt de tekst op de kaft van het boek van Tijden van duisternis, het schrijfdebuut van Tony Schumacher. Een combinatie van een thriller en historie. In het boek volgen we John Rosett, een Britse held uit de Tweede Wereldoorlog. Op een dag vindt hij Jacob, een Joodse jongen. Hij besluit om alles op alles te zetten om deze jongen te redden en een kans te geven op een nieuw leven. Het is het begin van de jacht op Rosett en Jacob.

Het plot van Tijden van duisternis is erg intrigerend. Stel je voor dat de nazi's de oorlog hadden gewonnen? Hoe anders zou alles dan zijn gelopen? Auteur Tony Schumacher schetst hiermee een bijzondere 'wat als?'- situatie en daarmee is er gelijk een duidelijke rode draad in het verhaal. Met name deze rode draad is erg origineel en het wekt de interesse van de lezer. Een akelige gedachte, om je voor te stellen hoe de wereld er dan uit had gezien.

De vrouw en zoon van hoofdpersoon John Rosett zijn omgekomen door een bom van het verzet van Groot-Brittanië zelf. Rosett leidt een eenzaam en verbitterd leven. Als oude oorlogsheld werkt hij nu voor de SS bij het Bureau voor Joodse Zaken. Oftewel, hij werkt voor de Duitsers. Een bijzondere overstap en dat maakt de hoofdpersoon ook gelijk interessant. Hoe kan iemand zo veranderen en als het ware 'overlopen' naar het andere team? Het is zijn taak om Joden op te pakken in Londen en ze op de trein te zetten. Maar dan gebeurt het. Hij zet een Joodse oude man op de trein en deze fluistert hem iets toe. Dit leidt hem naar Jacob, een Joodse jongen. Van een gehoorzame werknemer bij de SS verandert John van de een op de andere dag in een rebel. Hij gaat Jacob helpen. De lezer kan natuurlijk niet anders dan hopen op het beste, vooral voor de kleine Jacob. Kinderen wekken nu eenmaal medelijden op en je wilt gewoon dat hij het overleeft. Je hebt met hem te doen. Bij hoofdpersoon Rosett valt dit nogal tegen. Het karakter en de achtergrond van de hoofdpersoon zijn mooi bedacht en goed beschreven. Toch voelt de lezer geen verbondenheid met hem en maakt het niet dat je hem aanmoedigt om 'de overkant te halen'. Hij komt over als genadeloos en verbitterd, maar andere, echt pure emoties als verdriet worden gemist. Hier zou auteur Tony Schumacher meer aandacht voor mogen hebben, er is namelijk genoeg voor John om verdrietig over te zijn, en als lezer wil je toch met het hoofdpersonage meeleven.

Naast John en Jacob zijn er tal van andere personages die we leren kennen in Tijden van duisternis. Alle personages zijn helder beschreven en erg boeiend om over te lezen. De vraag bij al deze personages is vooral: 'Is hij of zij te vertrouwen of niet?' Al snel blijkt dat niet iedereen is wie hij is en dat er allerlei dubbelspionnen zijn. Dit maakt het voor John en Jacob een stuk moeilijker om uit handen te blijven van de vijanden. Deze stukjes zijn in mijn ogen een mooie toevoeging en zij zorgen met name voor de thrill momenten in dit verhaal. Vooral omdat het zo realistisch voelt. Iedereen weet immers dat in de tijd van de Tweede Wereldoorlog er tal van spionnen waren en dat er in alle hoeken en gaten werd gestreden voor vrijheid: de verzetsstrijders. Dit zorgt ook voor sterke verrassingselementen. Als lezer wordt je regelmatig op het verkeerde been gezet.

Wel is het boek soms wat langdradig, het is ook een flink boek om in je handen te houden, en daarmee verliest Tijden van duisternis soms dat echte thriller-effect, de spanning die je wil voelen als je een thriller leest. Schumacher weet in ieder geval heel goed in te spelen op het aspect van 'hoop'. Telkens weer lijken situaties in het verhaal zo uitzichtloos en telkens weer is er een sprankeltje hoop dat alles goed komt. Dit spreekt de lezer ontzettend aan, want wie hoopt er nu niet op een happy ending?

Al met al is Tijden van duisternis een sterk debuut van Schumacher. Hij laat hiermee zien dat hij in staat is om een ijzersterk plot te creëren en intrigerende personages te beschrijven. Kleine minpunten zijn de langdradigheid soms en het karakter van hoofdpersoon John, waar meer aandacht mocht zijn voor de emoties.

Het vervolg is in het Engels al uit en heet The British lion. Dus, als je enthousiast bent geworden kun je binnenkort al door met deel 2!

Tijden van duisternis

1  2  3  4  5

Londen 1946. De nazi's hebben de oorlog gewonnen en bezetten ook Groot-Brittannië. John Rossett, een gedecoreerde Britse Tweede Wereldoorlog-held, werkt nu voor de SS bij het Bureau voor Joodse Zaken. Johns vrouw en zoon zijn omgekomen door een bom van het Britse verzet en sindsdien leidt hij een verbitterd leven, totdat een oude vriend hem vraagt zijn kleinzoon te beschermen. Deze jongen, Jacob, is Joods en houdt zich schuil in een verlaten gebouw. Rossett staat voor een belangrijke keuze: als hij doet wat hem wordt opgedragen, moet hij Jacob laten deporteren, maar iets in de jongen weerhoudt hem ervan zijn instructies uit te voeren. Hij kiest ervoor Jacob te helpen met ontsnappen - en al gauw raken ze samen verstrikt in een bloedstollende klopjacht.