Recensie: Tokyo Tapes Nr. 6-4 RECENSIE

Mikami werkt als persofficier voor de afdeling Mediarelaties van de politie in Prefectuur D, Japan. Op een dag krijgt hij het verzoek contact te leggen met Amamiya, de vader van een ontvoerd en vermoord meisje. Aan deze zaak heeft Mikami 14 jaar geleden gewerkt als rechercheur en deze verjaart bijna. Door dit bezoek aan Amamiya en een aantal verdachte gebeurtenissen is Mikami weer helemaal terug in 1989 en het dossier van Zaak 6-4.

Tokyo Tapes nr. 6-4 heeft wat tijd nodig om op gang te komen. Het eerste deel van het verhaal zorgt vooral voor achtergrondinformatie over de Zaak 6-4 en Mikami als persoon. Dit deel is niet saai te noemen, maar je vraagt je als lezer wel een aantal keer af waartoe al deze informatie dient. Naarmate het verhaal vordert komt er meer spanning en blijkt ook dat je als lezer deze informatie hard nodig hebt om het verhaal en de spannende ontknoping te kunnen begrijpen.

Het verhaal begint met meerdere verhaallijnen vanuit de hoofdpersoon Mikami. Zijn relatief nieuwe functie als persofficier en zijn gemis van het leven als rechercheur en zijn gevecht met de pers hierin. Zijn banden met de Zaak 6-4 waar hij 14 jaar geleden aan werkte. Maar ook zijn persoonlijke verhaal: zijn weggelopen dochter en de zorgen die zijn vrouw Minako en hij hierom hebben. Hideo Yokoyama weet deze verhalen allemaal goed uit te werken en uiteindelijk ook nog met elkaar in verband te brengen. Dit doet hij zonder dat je als lezer in de war raakt door de veelheid aan informatie die je hierdoor krijgt.

De personages in het verhaal worden allemaal precies voldoende uitgewerkt. Je hebt als lezer genoeg informatie om het handelen van die persoon te begrijpen, maar je krijgt ook geen onnodige informatie die het verhaal ophoudt. Dit maakt dat het verhaal prettig leest en je je goed in kunt leven in het verhaal. De spanning bouwt zich op het juiste moment op en blijft stijgen tot het verrassende einde. Een zeer knappe prestatie, zeker in een boek van ruim 600 pagina's. Dat laatste is tegelijk een voordeel en nadeel. Het is natuurlijk heel fijn als een goed boek zo dik is, maar het maakt het ook wat onhandzamer om vast te houden met lezen.

Tokyo Tapes nr. 6-4 is alles bij elkaar een superspannende thriller die iedere thriller fan moet lezen. Het verhaal is goed opgebouwd en leest als een trein. Ik ben door dit boek zeker nieuwsgierig geworden naar de andere boeken van schrijver Hideo Yokoyama.

Tokyo tapes nr 6-4

1  2  3  4  5

Shoko, de zevenjarige dochter van de eigenaars van een augurkbedrijf, is in 1989 ontvoerd en na een mislukte losgeldoverhandiging dood gevonden. De zaak houdt heel Japan bezig. Na veertien jaar is deze misdaad nog steeds niet opgelost. Mikami, de rechercheur die op de zaak zat, is afgeleid door de even onbegrijpelijke verdwijning van zijn eigen dochter, Azumi. Wanneer hij de ouders van Shoko een bezoek moet brengen, valt Mikami weer midden in het mysterie van de zaak. Hij bekijkt het dossier nog eens goed. Zijn oog valt op een afwijking die tot dan toe nog niet gespot is. Wat volgt is een compact en complex drama dat de corruptie van politie, media en de overheid blootlegt.