Recensie: De Liefde Dus RECENSIE

De Liefde Dus gaat over schrijfster, filosofe en componiste Belle Van Zuylen (1740-1805). Schrijfster Hermsen baseerde haar roman op de briefwisseling van Van Zuylen en Constant D'Hermenches en Benjamin Constant; de één een oudere, Zwitserse officier, en de ander de zoon van diens broer, die later beroemd zou worden als schrijver en politicus.

In de zomer van 1785 ontvlucht de dan 44-jarige Belle haar thuishaven Columbier en reist af naar het kuuroord van Paverne. Ze hoopt dat ze daar in alle rust kan herstellen van de psychische en lichamelijke klachten waarmee ze kampt sinds haar geliefde Charles Jean-Samuel d'Apples haar heeft verlaten. Hoewel hun relatie gedoemd was om te mislukken, Belle is immers getrouwd en Charles is vele jaren jonger dan zij, is haar hart gebroken en is ze ontroostbaar. Later besluit Belle naar Parijs te reizen in de hoop dat de zogenaamde 'wonderdokter' Cagliostro haar kan helpen met haar hartenpijn.

De Liefde Dus is geen allemansvriend; Hermsen's schrijfstijl is niet heel toegankelijk, en ook het onderwerp zal niet iedereen aanspreken. Een groot deel van de roman is geschreven in de vorm van dagboekfragmenten en briefwisselingen. Dit betekent helaas dat er over het algemeen weinig vaart in het boek zit, en dat vond ik persoonlijk toch wel een gemis. Het gepieker van Belle, al is het een beetje archaïsch geformuleerd, is erg herkenbaar; gepeins over de liefde is blijkbaar niet voorbehouden aan onze huidige generatie, maar een kwelling waar vrouwen in de achttiende eeuw ook al onder gebukt gingen. Helaas gaat Belle's filosofische gebabbel na een tijdje wel vervelen en maakte het gebrek aan actie dat ik steeds minder zin had om verder te lezen. En dat is oprecht jammer, want Belle's observaties zijn zeker inspirerend en leerzaam. Het is puur door de vorm en veelvoud dat ze je op een gegeven moment een beetje de neus uit komen.

Complimenten echter voor Hermsen's onderzoek en gedetailleerde beschrijvingen. Ook de achtergrond van de Franse Revolutie maakt het interessant voor liefhebbers van historische romans. Persoonlijk vond ik het gedurfd hoe ze feit en fictie samenvoegde. Deze aanpak heeft Hermsen in het verleden veel kritiek opgeleverd; in 2000 kwam haar roman Tweeduister uit waarin ze op dezelfde manier voortborduurde op de levens van onder andere Virginia Woolf, en veel critici vonden de manier waarop ze een loopje nam met de werkelijkheid 'not done'.

Spannend is De Liefde Dus niet, maar inspirerend en leerzaam wel. Een beetje meer 'ter lering' dan 'ter vermaeck' zal ik maar zeggen.

De liefde dus

1  2  3  4  5

Aan de vooravond van de Franse Revolutie reist de Nederlandse schrijfster Belle van Zuylen vanuit Zwitserland af naar dat roerige Parijs, op de vlucht voor een onmogelijke liefde. Zij is volwassen en ongelukkig getrouwd met een saaie aristocraat, de minnaar die ze achterlaat nog jong en beloofd aan een andere vrouw. Met een gedurfde structuur - brieven, dagboekfragmenten en romanvorm - schrijft Hermsen over de duisterste periode in het leven van Belle van Zuylen.