Recensie: De voordelen van onbeantwoorde liefde RECENSIE

Wat kan het leven van een zeventienjarig meisje toch moeilijk zijn. Naar welk feestje ga je 's avonds toe? Met welke jongen ga je praten terwijl hij je een rum-cola inschenkt (wat je eigenlijk niet mag drinken omdat je nog geen achttien jaar bent)? Maar vooral: Hoe is het om te zoenen? Want na 26 crushes heeft Molly Peskin-Suso nog steeds niet met een jongen gezoend, iets wat volgens haarzelf, maar ook haar beste vriendinnen, toch echt eens tijd wordt.

In De voordelen van onbeantwoorde liefde volg je Molly, die zoals haar naam ook al doet vermoeden, iets molliger is dan de rest van haar leeftijdsgenoten. Ze is verlegen, introvert en totaal het tegenovergestelde van haar tweelingzus Cassie. Cassie is slank, heeft een grote mond, valt op meisjes en flirt ook met ieder meisje dat ze leuk vindt. Door haar extroverte zus en nieuwe vrienden komt Molly steeds meer uit haar schulp. Maar ook door haar nieuwe bijbaantje, waarbij ze bevriend raakt met de zoon van de eigenaren.

In dit boek maak je mee hoe een tiener langzaam in de wereld terecht komt van feestjes, stiekem drinken, voor het eerst zoenen, maar ook hoe vervelend ouders kunnen zijn volgens een tiener. Laat ik daarom meteen maar beginnen met de doelgroep van dit boek. Van twaalf tot achttien jaar lees je dit boek en vind je waarschijnlijk veel situaties waarin je je zelf zal herkennen of situaties die nog gaan komen. Ben je ouder, dan heb je dit in veel gevallen al meegemaakt en krijg je bijna het gevoel van 'ach meid toch'. Verwacht geen diepgaande roman, maar een jeugdige chicklit die geschikt is voor de jongere doelgroep.

Alhoewel het taalgebruik ook is afgestemd op de jongere doelgroep, is de schrijfstijl van Becky Albertalli wel heel prettig. Het is geen page-turner en de gebeurtenissen in de toekomst zijn vrij voorspelbaar. Echt spannende verhaallijnen zijn er ook niet, in het begin van het boek weet je al vrij snel waar welke personages gaan eindigen. Maar toch is het een boek dat lekker wegleest.

Wat ik wel erg kan waarderen in De voordelen van onbeantwoorde liefde zijn de personages en gezinssamenstelling waarvoor Becky Albertalli heeft gekozen. Geen klassiek huisje boompje beestje. Twee moeders, waarvan er een zwanger is geworden door een zaaddonor, daar worden ook constant grapjes over gemaakt door beide dochters. Daarnaast nog een jong broertje, een gekke oma die af en toe opmerkingen maakt waardoor iedereen door de grond zakt en zo zijn er nog wel een aantal excentrieke karakters te noemen.

Als niet-tiener zou ik dit boek een lagere beoordeling geven, maar vanuit het oogpunt van een tiener geef ik dit boek 4 hartjes.

De voordelen van onbeantwoorde liefde

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Wat moet je doen als je zestien bent en nog nooit een jongen hebt gezoend? Molly Peskin-Suso wilde dat ze het wist. Ze kan 26 jongens opnoemen die ze heel erg leuk vindt (of vond), maar heeft er precies nul gezoend. Haar tweelingzus Cassie zegt dat 'ze er gewoon voor moet gaan' en 'een risico moet nemen', maar dat helpt niet echt. Voor haar is het makkelijk: ze flirt met elk meisje dat ze leuk vindt. Cassie kent geen angst en is dun zonder dat ze daar iets voor hoeft te doen. Molly is introvert en - volgens haar oma - 'volslank'.

Als Cassie op een feestje Mina ontmoet, is ze voor het eerst echt verliefd. Molly is blij voor haar tweelingzus, maar voelt zich ook eenzamer dan ooit. Cassie en Mina zijn vastbesloten om een einde te maken aan Molly's reeks van onbeantwoorde liefdes en proberen haar te koppelen aan Will, een vriend van Mina. Hij is belachelijk knap, flirterig en lijkt Molly ook leuk te vinden. Perfect, toch? Maar als Molly ondertussen ook steeds meer tijd doorbrengt met Reid, haar schattige, nerdy collega, wordt het ingewikkeld. Ze moet besluiten of ze het advies van anderen opvolgt... of haar eigen hart volgt.

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox