Recensie: King Coke RECENSIE

Mick neemt het er tijdens zijn examenperiode van. Op een avond besluit hij met zijn vrienden LSD te nemen. Gewoon, voor de leuk. Om eindelijk eens mee te maken waar iedereen het over heeft. Wanneer deze avond anders uitpakt dan verwacht, denkt hij niet meer te vallen voor de drugs. Maar de verleiding lonkt en wanneer hij de kans krijgt om een aantal loopjongens aan te sturen in de wietverkoop, zegt hij geen nee. Wat kan het voor kwaad? Langzaam maar zeker groeit Mick uit tot een belangrijk persoon in de drugswereld, maar toch gaat alles niet van een leien dakje. Eén deal moet zijn vrijheid betekenen, maar lukt hem dat?

King Coke is het debuut van schrijver Dannis Kramers is nog niet opgepakt door veel lezers. Dit is best vreemd te noemen, aangezien het boek een pakkende cover heeft en de omschrijving op de achterflap maakt meteen nieuwsgierig. Het boek voelt aan als een (auto)biografie, maar het berust puur op fictie. Het verhaal leest als ‘the best of both worlds’, want al voelt het als een (auto)biografie, het leest als een spannende thriller. Dit goed gevulde boek is dan ook in een mum van tijd te lezen.

De wereld waarin Mick zich bevindt, zal voor veel lezers niet dagelijkse kost zijn. Mick beleeft ernstige avonturen in de drugswereld, maar Kramers weet het wel zo te schrijven dat het realistisch aan blijft voelen. Misschien juist doordat deze wereld niet zo bekend is, zal het veel lezers aantrekken. In dit geval geen ‘wat de boer niet kent, dat vreet hij niet’, want het is te begrijpen dat veel lezers hier nieuwsgierig naar zijn.

De personages zijn misschien wat cliché, maar ze blijven wel geloofwaardig. Het is natuurlijk niet vreemd dat de vrienden van Mick allemaal hun eigen plekje krijgen in deze wereld, of dit op de achtergrond blijft of dat ze net als Mick naar de voorgrond trekken. Je schept toch een band met deze mensen, of je het eens bent met de drugshandel of niet. Het ergst van alles is de twijfel: wie kun je vertrouwen en wie niet? Dat maakt het boek op elke bladzijde weer spannend.

Onderliggende thema’s als vriendschap, liefde en verraad komen zeker aan bod. Soms ziet de lezer dit al van ver aankomen, soms komt dit volledig uit de lucht vallen. Mick is niet dom, maar zijn ‘collega’s’ zijn dat ook zeker niet. Vieze spelletjes worden er gespeeld, op het lugubere af, maar het laat de keiharde drugsscene zien. Echt waar, die is niet zo mooi als het soms lijkt.

King Coke is een spannende thriller die misschien eerst doet denken aan een (auto)biografie, maar zeker niet slecht wegleest. Elke bladzijde weer staat de lezer versteld van de dingen die Mick meemaakt en er gaat een wereld voor de lezer open. Hoe onbekend de drugswereld in Nederland ook is, het bestaat. En ‘geluksvogels’ als Mick kunnen hier ver in komen.

King Coke

1  2  3  4  5

'King Coke' is een keiharde, supersnelle, filmische misdaadroman, vol cynische humor, waanzinnige drugsbaronnen en warlords

Het is de zomer van 1988. Na hun eindexamen ligt de wereld van Mick en zijn vrienden aan hun voeten. Maar na een fatale lsd-trip, waarbij een vriendin verongelukt, lukt het Mick niet meer een normaal leven te leiden. Hij stort zich in de Brabantse wietteelt. Maar Mick belandt al gauw in de veel hardere Amsterdamse onderwereld en werkt zich in razend tempo omhoog tot de top van de narco's in de Gouden Driehoek, Afghanistan en Colombia. Een duizelingwekkende trip begint, waar niet zomaar aan te ontsnappen is... Eén laatste grote deal moet Micks vrijheid betekenen. Kan hij het onmogelijke voor elkaar krijgen en een nieuw leven zonder drugs en geweld beginnen?