Recensie: Hoofdzaak RECENSIE

De thriller Hoofdzaak heeft een vermakelijk verhaal en leest over het algemeen prettig weg. Echter blijven de personages oppervlakkig en weet Mariska Overman het boek niet tot een hoger niveau te tillen.

Isabel Dieudonné heeft besloten om na een heftige zaak te stoppen met recherchewerk. Tegenwoordig werkt ze in het mortuarium in de postmortale zorg. Dan belt haar halfbroer David op dat hij zojuist een hoofd op zijn keukentafel heeft gevonden. Isabel heeft het recherchewerk vaarwel gezegd, maar deze zaak intrigeert haar, niet in de laatste plaats omdat het haar broer betreft. Ze besluit om mee te helpen aan het onderzoek en uit te vinden wie deze moord op zijn geweten heeft.

Als lezer begin je meteen middenin het verhaal. We lezen mee met Isabel die in de keuken van haar halfbroer staat te kijken naar het hoofd dat op zijn keukentafel is achtergelaten. Het duurt even voor je weet wie wie is in het verhaal en wat hun relaties tot elkaar zijn. Pas na het eerste hoofdstuk krijg je als lezer wat achtergrondinformatie over de verschillende karakters. Toch blijven de personages voor je gevoel erg oppervlakkig. Echt meeleven met de hoofdpersoon doe je niet. Daarvoor blijven de karakters iets te vaag en krijgen ze te weinig lading mee. Zo zit Isabel bijvoorbeeld in therapie om meer over haar kindertijd te weten te komen. Maar waarom ze daar meer over wilt weten blijft een beetje onduidelijk. Doordat het boek zo abrupt begon blijf je als lezer eigenlijk het gehele boek daar een beetje in hangen.

Hoofdzaak eindigt met een enorme plottwist. In eerste instantie ben je als lezer geïntrigeerd, maar daarna komen de vragen. Hoe is dit mogelijk? Kan dit wel echt gebeuren? Wat jammer is, is dat de schrijfster Mariska Overman er niet meer tijd voor heeft uitgetrokken om dit goed te onderbouwen. Als lezer blijft het einde van het boek door je hoofd spoken en hoe meer je erover na gaat denken hoe onlogischer het einde aanvoelt. Het lijkt bijna wel of er een plottwist gemaakt is puur om een plottwist te hebben en niet om het verhaal naar een hoger niveau te tillen.

Waarom heb ik het boek dan toch beoordeeld met drie hartjes? Het boek is absoluut niet slecht geschreven en het verhaal heeft zeker potentie. Het boek leest lekker weg. Het is zeker geen slecht thrillerdebuut dat Mariska Overman heeft afgeleverd. Zo heeft ze duidelijk veel research gedaan naar het werk dat je als postmortale verzorger doet. Er wordt realistisch beschreven wat lijkstijfheid is en hoe je dat kan verminderen zodat je een overledene makkelijker kan aankleden. Ook het autopsie proces wordt goed en duidelijk beschreven voor de lezer.

Over het algemeen is de thriller Hoofdzaak geen slecht thrillerdebuut van Mariska Overman. Echter doordat de personages nooit écht tot leven komen is het lastig om goed mee te leven met de hoofdpersonen in het verhaal. Ook de plottwist is erg onwaarschijnlijk. Als lezer snap je wat de schrijfster wilt vertellen, maar doordat er nog een aantal puzzelstukjes weggelaten worden is het als lezer erg lastig om deze twist echt te accepteren.

Hoofdzaak

1  2  3  4  5

Specialist Postmortale zorg Isabel Dieudonné heeft twee jaar geleden haar werk als rechercheur vaarwel gezegd na een heftige zaak. Tot nu. Haar halfbroer, rechercheur David Nichols, roept haar hulp in als hij een hoofd op zijn keukentafel vindt. Van wie is dat hoofd? Waarom ligt het in zijn keuken?