Recensie: American Gods RECENSIE

Shadow Moon, een gevangene, krijgt vlak voor hij vrijgelaten wordt, te horen dat zijn vrouw net verongelukt is. Nog in shock stapt hij na zijn vrijlating op het vliegtuig naar huis, maar zijn stoel in het vliegtuig is bezet. Hij wordt naast een man gezet, die hem overduidelijk verwacht en zelfs zegt dat hij laat is. Deze man: "...gezien de dag, noem me maar Wednesday", die zegt dat hij de koning van Amerika is, blijkt ook alles van Shadow te weten. Hij biedt Shadow een baan aan. Shadow moet hem begeleiden op een reis door de V.S.

Al Shadows redenen om de baan niet aan te nemen blijken binnen korte tijd niet meer relevant en nadat Shadow instemt om Wednesday te begeleiden, komt hij er al snel achter dat zijn baas de nodige buitengewone gaven heeft, bijna magie. Shadow begint steeds meer te vermoeden dat de zonderlinge Wednesday, waarschijnlijk de Noorse oppergod Odin is.

De plaatsen waar Wednesday en Shadow langs reizen, zijn bestaande plaatsen in Amerika, al heeft de schrijver zich volgens eigen zeggen, ook wel de nodige literaire vrijheden veroorloofd. De tocht door de V.S. is een soort epische roadtrip, waarbij het draait om de ziel van Amerika. De mentaliteit en de normen en waarden van een land, afgezet tegen mythen en religie.

De titel American Gods draait om het idee dat Gaiman naar voren brengt: mensen creëren de goden. Goden komen voort uit datgene wat mensen geloven en kunnen dus alleen bestaan als mensen geloven. Maar in Amerika, waar zo lang allerlei immigranten uit heel de wereld samen komen, zijn de goden uit de oude werelden vergeten. De Amerikanen geloven alleen nog in techniek en materieel gewin: de Amerikaanse goden. De samenleving is verbitterd en heeft geen hoop meer.

Neil Gaiman’s American Gods is een roman die al in 2001 is uitgekomen. Het boek is nu omgezet en verfilmd als TV serie en ter ere daarvan is het boek opnieuw uitgebracht als jubileumeditie. In Amerika wordt het gezien als een moderne literaire klassieker. Er zijn dan ook diverse recensies en ontledingen van dit boek.

Toen ik het boek zag moest ik even slikken, want het is een behoorlijk dikke pil. Het begin, dat bestaat uit een voorwoord/inleiding van de schrijver zelf, helpt ook niet echt mee om in het boek te beginnen. Het is een saaie verhandeling waarin de schrijver ingaat op de kritieken van de eerste uitgave, zowel de negatieve als de positieve en waarin hij uitlegt dat hij een en ander veranderd heeft aan deze nieuwe uitgave. Leuk voor de fans of voor mensen die dit boek voor hun literaire lijst willen lezen, maar wat mij betreft had dit helemaal niet gehoeven.

Als je je daar echter doorheen hebt geworsteld en aan het echte verhaal gaat beginnen, is er geen enkele sprake meer van saaie teksten! Vanaf het eerste moment hebben de manier van schrijven en het verhaal je in hun greep. De schrijfwijze is levendig en pakkend. De beschrijving van situaties, de sfeer en de dialogen worden neergezet in korte zinnen, maar helder en boeiend.

De opzet van American Gods is vaak wel moeilijk te volgen omdat er nogal wat sprongen in de tijd worden gemaakt. Bovendien is het boek niet altijd even vrolijk. Gaiman stelt namelijk dat er nogal wat mis is met de Amerikaanse samenleving en hij laat de hoofdfiguur Shadow het allemaal wat gelaten ondergaan. De naam Shadow is dan ook goed gekozen; de man is een schaduw die niet wil opvallen en alles ziet, maar zelf niet echt ingrijpt of eigen initiatief toont. Gaandeweg ga je merken dat de namen van diverse personages opzettelijk gekozen zijn als typeringen van karakters of situaties.

En vreemde figuren komen er veelvuldig voor in dit boek. Allen hebben ze echter een rol in het geheel, waardoor je als lezer gaat begrijpen waarom Odin de oude goden weer tot leven wil wekken in een oorlog tegen die alles verpestende moderne technologie, de nieuwe goden van een verziekte samenleving.

Neil Gaiman schrijft verhalen, filmscenario's en comic books, die een fantasy stijl hebben. In American Gods voegt hij daar de typische Amerikaanse historie en gewoontes aan toe, gemixt met mythologie. Een wat vreemde combinatie misschien, maar het is wel heel vernieuwend en boeiend en het werkt.

Zoals ik al zei, moet je even diep ademhalen voor je aan dit boek begint, maar als je er eenmaal in zit, raak je er ook verslingerd aan en daarom kan ik ook niet anders dan het boek 5 hartjes geven. Een boeiend, origineel boek met een thema dat de lezer stevig aan het denken zet!

American Gods

1  2  3  4  5

Na drie jaar in de gevangenis kijkt Shadow uit naar de hereniging met Laura, zijn grote liefde. Maar vlak voor hun weerzien komt Laura om bij een auto-ongeluk. Shadow heeft nu niets meer om voor te leven en op goed geluk accepteert hij een baan van de raadselachtige Mr. Wednesday, die meer over hem lijkt te weten dan hijzelf. Ze maken een roadtrip door Amerika, waarbij Shadow tal van excentrieke figuren ontmoet, met wie hij op mysterieuze wijze verbonden blijkt. Shadow komt erachter dat iedereen geheimen heeft, zelfs zijn Laura. Hij ontdekt ook dat de alledaagse realiteit niet de enige werkelijkheid is, of zelfs maar de belangrijkste. Er dreigt een oorlog om de ziel van Amerika, een oorlog waarin dromen, legenden en mythen een grote rol spelen. En Shadow zit er middenin.