Recensie: Hof van Vleugels en Verwoesting RECENSIE

Hof van Mist en Woede eindigde met een geweldige cliffhanger! Feyre bleek niet alleen de metgezel van Rhysand te zijn, maar hij heeft haar ook nog tot Edelvrouwe van het Nachthof benoemd. Dit deed natuurlijk verlangen naar meer en ik kon dan ook niet wachten om Hof van Vleugels en Verwoesting te lezen. En zoals verwacht gaat dit boek veder waar Hof van Mist en Woede is gebleven.

Feyre is samen met Tamlin teruggekeerd naar het Lentehof. Op deze manier hoopt ze meer informatie te verzamelen over de oorlog die de koning van Hybren aan het plannen is. Maar dit is nog niet zo gemakkelijk als gedacht wanneer Brannagh, Dagdan en Ianthe in haar nek hijgen. Op het nippertje weet ze toch samen met Lucien aan hen te ontsnappen en heeft daarbij de nodige informatie verzamelt! En dan begint de strijd pas echt. Welke hoven kan ze vertrouwen? En zal het genoeg zijn om de koning van Hybren te kunnen verslaan? Wie gaat het overleven en wie niet?

Het tweede deel van de Hof van Doorns en Rozen-serie was in één woord geweldig te noemen en daar is natuurlijk maar moeilijk over heen te komen met een vervolg. De verwachtingen liggen hoog en het is Sarah J. Maas zeker gelukt om aardig in de buurt te komen van het tweede deel! Ook Hof van Vleugels en Verwoesting is dus weer een toppertje en een geweldige, maar bloedstollende afsluiter van de serie!

In Hof van Vleugels en Verwoesting draait het misschien iets minder om de romance tussen Feyre en Rhysand. Desalniettemin zitten er nog een aantal hete scènes in het boek hoor! Maar Sarah J. Maas geeft de lezer zoveel andere mooie, spannende en intrigerende dingen om je over te verwonderen. Je leert bijvoorbeeld de Edelheren (en hun krachten) van de andere hoven kennen, Feyre en Rhysand krijgen er een paar onverwachte bondgenoten bij (niet iedereen is zo slecht als die lijkt), je leest hun strategie voor in de strijd en ook de twee zussen van Feyre hebben nog wat voor de lezers in petto!

Wat vooral mooi is om te lezen is dat Rhysand nog steeds een beetje met zichzelf in de knoop zit. Hij vindt dat hij bepaalde dingen niet verdiend en dat het zijn taak is om zichzelf op te offeren voor zijn volk in het Nachthof. Hij lijdt in stilte en houdt de anderen op afstand. Natuurlijk voelt Feyre wat er aan de hand is en probeert hem ervan te overtuigen dat het niet zo is. Maar of dat lukt is nog maar de vraag! Je denkt misschien dat het niet mogelijk is, maar je gaat steeds meer van Rhysand houden.

In de eerdere boeken hebben we alle personages in ons hart gesloten en ze hebben daar natuurlijk een heel speciaal plekje gekregen. Daarom zit je tijdens het lezen van Hof van Vleugels en Verwoesting op het puntje van je stoel. Je wilt natuurlijk niet dat er iemand wordt gedood tijdens de oorlog. Soms kan je daarom het gevoel hebben dat je niet veder wilt lezen, maar toch doe je het natuurlijk wel! Je vliegt door het boek heen ook al heeft het 611 pagina's. Voor je het weet ben je alweer aan het einde van Hof van Vleugels en Verwoesting en kan je niet geloven dat het verhaal over Feyre en Rhysand afgelopen is.

Het is erg leuk dat Sarah J. Maas in dit boek al een aantal verhaallijnen over bepaalde personages beschrijft voor haar volgende boeken. Verwacht dus niet dat alles helemaal mooi is afgerond nadat je dit boek hebt gelezen. Er is namelijk nog veel meer te vertellen in de wereld van Prythian! Maar het verhaal van Feyre en Rhysand wordt wel perfect afgrond. Al had ik nog een klein detailtje toegevoegd als ik Sarah J. Maas was, maar daar moet je zelf achter komen tijdens het lezen van Hof van Vleugels en Verwoesting! Maar wie weet is dit wel in één van de spin-offs te lezen.

De titel van het boek is weer erg treffend. Feyre gaat met Azriel trainen om haar vliegkunsten te verbeteren. Op deze manier kan ze het gebruiken in de oorlog tegen de koning van Hybren. Daarnaast wordt er een mooi verhaal verteld over iemand uit het verleden die op het juiste moment haar vleugels kon gebruiken, een mooie toevoeging aan het verhaal. En verwoesting kan je eigenlijk gewoon letterlijk nemen! In een oorlog is natuurlijk alles geoorloofd. Ook de cover is weer een plaatje en past perfect bij de andere boeken in de serie.

Kortom, Hof van Vleugels en Verwoesting is een mooi uitgewerkte en bloedstollende afsluiter van een geweldige, maar ook verassende serie die je doet verlangen naar meer! Gelukkig komen er nog een aantal spin-offs, want ik ben er zeker nog lang niet klaar voor om te vertrekken uit de wereld van Prythian!

Hof van doorns en rozen 3 - Hof van vleugels en verwoesting

1  2  3  4  5
    (4 stemmen)

Een naderende oorlog bedreigt alles waar Feyre van houdt in het bloedstollende derde deel van de Hof van doorns en rozen-serie. Feyre is teruggekeerd naar het Lentehof, vastbesloten informatie te verzamelen over Tamlins plannen en die van de koning, die heel Prythian wil overheersen. Maar ze moet een dodelijk spelletje spelen om Tamlin te misleiden – één misstap betekent het einde, niet alleen van Feyre, maar van haar hele wereld. Als de oorlog uitbreekt, moet Feyre beslissen wie van de oogverblindende en dodelijke Edelheren ze kan vertrouwen. En ze zal op onverwachte plekken naar bondgenoten moeten zoeken. De aarde kleurt rood wanneer de immense legers strijden voor de macht over dat wat hen allemaal kan vernietigen.