Recensie: Julius Zebra - Bonje met de Britten RECENSIE

Een nieuw avontuur met Julius Zebra in de hoofdrol. Samen met zijn vrienden gaat hij op pad naar Brittannië. Ze hebben dan wel gewonnen in de arena van Rome, maar zijn nog steeds in de handen Keizer Hadrianus. Om te worden bevrijd moeten ze in Engeland nieuwe werkkrachten vinden voor het Romeinse Rijk. Dit wordt een spannend en grappig avontuur, waar ze hun hele leven nog over na zullen denken.

Schrijver Gary Northfield heeft een hilarisch tweede deel geschreven van deze kinderboekenserie. Hij weet als geen ander een niet altijd even gezellig onderwerp grappig naar voren te brengen. Zo leer je over de meest gruwelijke geschiedenisonderwerpen met een lach op je gezicht. Julius Zebra - Bonje met de Britten zit boordevol woordgrapjes weetjes en prachtige illustraties. Je kan duidelijk zien dat Northfield ook stripboeken op zijn naam heeft staan, want de illustraties maken het boek. We zien wederom tekstwolkjes, hoofdletters en uitroeptekens. Ze zorgen ervoor dat het vlot leest en ook de moeilijkere lezers door het boek heenkomen. Het taalgebruik is makkelijk en echt gericht op de jonge doelgroep.

Het boek weet op een ongelofelijk leuke manier je heel veel informatie bij te brengen. Het speelt ze af in de Romeinen, waar het er heel anders aan toe ging dan nu. Zo is er afpersing, slavenhandel en hele andere normen en waarden. Julius leert hier mee om te gaan en zo jij als lezer ook. Hij heeft ontzettend veel aan zijn vrienden en leert steeds beter voor zichzelf op te komen in de harde wereld. Dit doet hij allemaal op een enorm komische en klunzige manier, waardoor je vaak genoeg hardop zit te lachen. De spannende situaties zijn zo geschreven dat je wel door wilt lezen, maar het niet eng wordt. Perfect voor jonge kinderen. Ook zit er in dit boek weer een handige woordenlijst achterin die alle romeinse woorden en cijfers uitlegt.

Een klein minpuntje aan het boek is dat het erg lijkt op het vorige deel. De verhalen gaan wel door, maar soms valt Northfield in herhaling. Dit zal kinderen waarschijnlijk niet echt storen, die zijn allang blij dat ze van een nieuw avontuur van Julius Zebra kunnen genieten.

Julius Zebra – Bonje met de Britten is een een niet te missen kinderboek. Het geeft je een lach op je gezicht een hoog cijfer voor geschiedenis. Je leest het in een sneltreinvaart uit en blijft hopend op een volgend deel achter.

Julius Zebra - 2 Bonje met de Britten

1  2  3  4  5

In Bonje met de Britten, het supergrappige vervolg op Rollebollen met de Romeinen van Gary Northfield, beleeft Julius Zebra nieuwe, knotsgekke avonturen. Dit keer gaat hij met zijn makkers naar Brittannië. Julius Zebra en zijn vrienden hebben de gevechten in de beruchtste arena in Rome overleefd. Maar ze zitten nog steeds gevangen. Keizer Hadrianus laat ze pas vrij als ze nog een laatste opdracht vervullen: ze moeten naar Engeland afreizen en daar zieltjes ronselen voor het Romeinse Rijk. Maar zoals te verwachten valt, wordt dit niet bepaald een vakantietripje voor Julius en zijn makkers. Ze hebben al hun overredingskracht nodig om de gevaarlijkste en opstandigste vijanden tot nog toe te overreden…