Recensie: De gevaarlijkste plek ter wereld RECENSIE

Het leventje van de rijke bewoners in een stadje ten noorden van San Francisco lijkt op het eerste gezicht perfect. De leerlingen van de lokale middelbare school weten echter dat looks can be deceiving. Achter hun ogenschijnlijk zo idyllische rijkeluisleven hebben ze allen zo hun eigen donkere geheimen waar ze ieder op hun eigen manier mee omgaan. Geheimen die terugleiden naar een drama, de zelfmoord van 1 van hen. Lerares Molly raakt geïntrigeerd door haar leerlingen en door deze geheime kant van hun toch niet zo perfecte bestaan.

In De gevaarlijkste plek ter wereld laat Lindsey Lee Johnson haar lezers kennis maken met de leerlingen van Mill Valley High School. Het boek begint in het tweede schooljaar, met de personage Cally Broderick. Zij en haar klasgenoten bevinden zich in de onzekere periode van de pubertijd. Verleidingen, afleidingen, waar ieder op zijn eigen manier mee omgaat. In dit eerste hoofdstuk is er een ernstige gebeurtenis die het leven van een groep leerlingen voorgoed veranderd. In de hoofdstukken erna wordt duidelijk dat ieder daar op zijn eigen manier mee omgaat.

Ieder hoofdstuk volgt één van deze groep leerlingen en een lerares, Molly, die zich verdiept in de levens van haar klas. Ieder hoofdstuk is op zichzelf al boeiend en ieder personage is daarbij interessant genoeg dat hun verhalen langer hadden mogen duren (in het bijzonder hoofdstuk 1), maar dan was het wel een heel erg dik boek geworden. Gelukkig overlappen de verhalen elkaar wel - zij het vanuit een ander oogpunt – zodat je toch te weten komt hoe het de groep verder vergaat. Het verhaal speelt zich af gedurende de hele middelbareschooltijd in Mill Valley, tot aan het eindexamenjaar en is qua personages en tijdlijn knap in elkaar vervlochten. De gevaarlijkste plek ter wereld leest vlot en haalt eigentijdse onderwerpen aan: internetpesten, drank & drugs gebruik, het feit dat alles tegenwoordig online te vinden is en alles met iedereen gedeeld kan worden, ook als dat niet de bedoeling is. In dat opzicht is het verontrustend te lezen hoe een ogenschijnlijk klein iets, een post, een bericht wat gedeeld wordt, zulke verregaande gevolgen kan hebben.

Lindsey Lee Johnson pent dit alles zeer geloofwaardig neer en weet treffend de worstelingen van de scholieren te beschrijven. Ze trekt je hun wereld in. Hun middelbareschooltijd. En dit maakt het een boek wat maar moeilijk neer te leggen is en wat je nog even bijblijft.

De middelbare school. Het lijkt een zorgeloze tijd, maar het is een soort jungle waar je je als scholier door moet zien te navigeren. De meesten nemen de juiste route, anderen niet. En voor hen die om wat voor reden dan ook uit koers raken kán het inderdaad de gevaarlijkste plek ter wereld zijn.

De gevaarlijkste plek ter wereld

1  2  3  4  5

De schatrijke bewoners van de wijken ten noorden van San Francisco leven in een ogenschijnlijk paradijs, en niemand weet dit beter dan de leerlingen van de plaatselijke middelbare school. In hun wereld kan elke actie, elke roddel, elk gevoel onuitwisbaar openbaar gemaakt worden – alles wordt gepost, gedeeld, geüpload en geliket.
    Een lerares raakt gefascineerd door de verborgen levens van haar bevoorrechte leerlingen, die getekend blijken door een drama dat zich drie jaar eerder afspeelde en resulteerde in de zelfmoord van een klasgenoot, waarbij niemand onschuldig was.