Recensie: Doorbreek de glazen muur RECENSIE

Het bestuur van de grootste internationale bedrijven bestaat nog steeds voor het merendeel uit mannen. Waarom? Hebben vrouwen geen ambitie, werken ze juist heel hard maar wordt dit niet erkend, of is een bestuursfunctie simpelweg niet weggelegd voor vrouwen? Vrouwen lopen nog steeds tegen veel obstakels aan op het werk, puur omdat zij een vrouw zijn. Tegenwoordig schijnt er geen sprake meer te zijn van een glazen plafond, maar van een glazen muur. Wat houdt dit in?

Vooraf kan geconcludeerd worden dat dit boek niet geschreven is door 'de eerste de beste' vrouwen. Sue Unerman is een Chief Strategic Officer en Kathryn Jacosb is en EO. Beide zijn actief in bestuursorganen en adviesgroepen, groepen die worden gedomineerd door mannen. Met alle jaren waarin zij actief zijn in grote internationale organisaties en besturen, hebben deze twee vrouwen de nodige ervaring opgedaan. Dit boek is gebaseerd op tal van bronnen, onderzoek en interviews met andere vrouwen. Hiermee proberen Sue en Kathryn een zo realistisch mogelijk beeld van de werkelijkheid te geven. Een kleine side-note: Het is de Amerikaanse werkelijkheid, maar veel bevindingen kunnen ook prima gekoppeld worden aan de Nederlandse situatie.

Doorbreek de glazen muur is ingedeeld in zeven hoofdstukken: Ambitie, creativiteit, doorbreken, problemen, veerkracht, woede en karma. In elk van deze hoofdstukken leggen de dames de focus op een tip. Bijvoorbeeld bij woede is het hoofdstuk ingedeeld in de onderwerpen 'grip op je macht', 'zet je netwerk in' en 'de langste adem'. Tussen de hoofdstukken door komt steeds een geïnterviewde vrouw aan het woord die wordt aangekondigd als 'de stem van...'. De namen zijn veranderd, maar van elke vrouw wordt de situatie en het dilemma toegelicht. Hierdoor is het mogelijk om herkenning te vinden in bepaalde ervaringen, maar ook in de oplossingen die geboden worden.

Naast alle ervaringen die gedeeld worden, vind je ook vele praktische tips terug in dit boek. Sue en Kathryn stellen namelijk vast dat het grootste probleem rondom Doorbreek de glazen muur communicatie is. Mannen en vrouwen kunnen beide hetzelfde zeggen, met andere bedoelingen. Maar het is ook belangrijk dat verschillen in gedrag erkent worden. Mannen worden als stoer of machtig gezien als ze gezag tonen, vrouwen worden erop afgerekend en zijn daardoor sneller geneigd om zich terug te trekken. Dat hoeft niet, als we maar weten wat de man of vrouw daadwerkelijk bedoelt.

Tot slot is het interessant voor wie dit boek bedoeld is. Namelijk voor vrouwen in het algemeen die werken en tegen bepaalde barrières aanlopen op het werk, maar ook voor mannen die een leidinggevende functie hebben, of invloed hebben over personeelssamenstelling. Want met vrouwen in je bestuur, is je bedrijf succesvoller, zo blijkt uit tal van succesverhalen. Zowel voor vrouwen die de top willen bereiken, als vrouwen die tevreden zijn met hun huidige positie. Absoluut een aanrader voor elke vrouw!

Doorbreek de glazen muur

1  2  3  4  5

De Amerikanen benoemden hun eerste vrouwelijke presidentskandidaat. Actrices Robin Wright (House of Cards) en Jennifer Lawrence (The Hunger Games) eisten hetzelfde salaris als hun mannelijke tegenspelers, en kregen het. Het is een goede tijd voor gender equality. Het glazen plafond lijkt doorbroken, maar uit de scherven is net zo snel een glazen muur opgetrokken.

Mannen en vrouwen op de werkvloer zien elkaar wel, maar hebben andere manieren van werken, van communiceren, van omgaan met vooroordelen en van sociaal wenselijk gedrag. Het is tijd om die muur te doorbreken. En dat betekent niet: harder werken, of gender stereotyperen. Dat betekent praktische tips over communicatie en strategie op de werkvloer, over creativiteit en ambitie, en over hoe vrouwen in elke werksituatie het beste uit zichzelf kunnen halen.