Recensie: Dagboek van een Vlogger RECENSIE

Een leuke reis in het verschiet, maar geen centen om het te financieren. Dat probleem zorgt ervoor dat tienermeid Olivia creatief moet zijn. Ze heeft immers snel inkomsten nodig. Dan krijgt ze een geweldig idee. Vloggen! Alleen is ze zelf niet zo sprankelend voor de camera dus huurt ze iemand in voor dit klusje. Maar is dat wel eerlijk tegenover haar vloggers?

Qua lay-out zit Dagboek van een Vlogger van  erg leuk in elkaar. Olivia's eigen gedachten, de vlog en de comments van de volgers komen allemaal in een ander lettertype aan bod wat het geheel erg speels maakt. Hier en daar zorgt een eenvoudige tekening voor wat extra afwisseling zodat het lijkt alsof je in een echt dagboek aan het lezen bent.

Het verhaal zelf is goed uitgewerkt. Olivia's onzekerheden komen duidelijk naar voren, net als de subtiele twijfel die steeds groter wordt. Ook haar band met het ingehuurde meisje komt mooi aan bod. De situaties zijn herkenbaar, bijna op het karikaturale af. Vooral de interactie in de klas en op school is erg geloofwaardig neergezet. Daarnaast komen er ook heel banale situaties aan bod, zoals observaties over haar kat. Dat draagt bij aan haar geloofwaardigheid en zorgt voor een verbintenis met Olivia.

Daarnaast brengt het boek verschillende thema's aan bod zoals zelfvertrouwen, familierelaties, gevaren van de social media en morele beslissingen. Hoewel hier niet diep op wordt ingegaan, is de aanzet wel goed gegeven. Subtiel genoeg om het verhaal niet te onderbreken of prekerig over te komen, maar net sterk genoeg om te blijven resoneren in het onderbewustzijn.

Dagboek van een Vlogger, geschreven door T. Collins is een amusant jeugdboek dat zich duidelijk heeft toegespitst op een vrouwelijk publiek. Met de ietwat onhandige, maar o zo herkenbare Olivia heeft Collins een leuk hoofdpersonage beet dat bovendien een goede ontwikkeling doormaakt. De gebeurtenissen en het verloop van het verhaal zijn geloofwaardig, de levenslesjes goed genoeg verweven in het geheel om niet al te erg op te vallen en de schrijfstijl luchtig en grappig. In combinatie met de speelse opmaak van het boek leidt dat tot een uitstekende meidenroman. Vier hartjes voor dit verhaal.

Dagboek van een vlogger

1  2  3  4  5

Olivia is blut, maar gelukkig heeft ze een briljant idee: ze gaat vloggen! Want beroemde vloggers verdienen bergen geld én krijgen gratis spullen. Enige probleem: Olivia heeft nul uitstraling. Dus huurt ze een ander meisje in om haar te spelen. Al snel heeft ze duizenden volgers, en die nemen Oliva’s verzonnen leven erg, érg serieus. Hoelang gaat dat goed?