Recensie: Donker Water RECENSIE

Wéér zo'n Zweedse thriller met een journalist/politieagent met persoonlijke problemen in de hoofdrol. Dat die gedachte bij je opkomt als je Donker Water van Mikaela Bley in handen krijgt, is niet gek. Henning Mankell, Stieg Larsson, Jo Nesbø en vele anderen gingen haar voor – en met succes. De Scandinavische misdaadthriller is niet meer uit de boekhandel of bibliotheek weg te denken. Nieuwe boeken moeten hierdoor natuurlijk wel extra hun best doen om op te vallen tussen al het aanbod...

Donker Water valt wat dat betreft al meteen op omdat de personages eens niet omringd zijn door storm en regen. Het verhaal speelt zich juist af tijdens een snikhete zomer. Hoofdpersoon is Ellen Tamm, misdaadverslaggever voor de Zweedse zender TV4. Ellen heeft een zware tijd achter de rug. Nu is ze op weg van Stockholm naar haar moeder. Haar ouders vinden dat het tijd is dat ze de spoken die haar achtervolgen gaat aanpakken.

Als Ellen langs de snelweg stopt om te tanken, hoort ze dat niet ver van het landgoed waar ze is opgegroeid, een lichaam van een vrouw is gevonden. De vrouw is zwaar toegetakeld en niemand lijkt te weten wie ze was of wat ze in de omgeving deed. De zaak prikkelt Ellens interesse als journalist en ze bijt zich erin vast. Tegen advies van haar omgeving in. Zeker als ze niet alleen de geheimen van het dorp oprakelt, maar ook oud zeer uit haar eigen jeugd.

Donker Water is het tweede boek van Bley, én het tweede boek met Ellen in de hoofdrol. Het is het vervolg op Dochter Vermist, maar beide boeken zijn los van elkaar te lezen. Donker Water maakt zelfs wel nieuwsgierig naar het eerste deel. Want wat is er gebeurd dat Ellen zo in de knoop zit? Ook Bleys eenvoudige, maar goed leesbare schrijfstijl nodigt uit meer van haar hand te lezen. Daarbij snijdt ze een intrigerend onderwerp aan, dat je niet zo heel vaak tegenkomt in boeken. Al met al elementen die dit boek de moeite waard maken.

Verwacht alleen geen thriller die je 's nachts wakker houdt. Natuurlijk loopt de spanning wel een beetje op. Bley doet haar best en zorgt voor een verrassende ontknoping. Maar dat die wending eraan zit te komen, weet je als lezer al omdat de pogingen je op het verkeerde been te zetten net teveel voor de hand liggen... Ook zijn de personages niet voldoende aansprekend om je hun lot echt aan te trekken. Dit maakt van Donker Water een prima leesbaar boek voor iedereen die van een beetje spanning en intrige houdt, maar 's nachts liever gewoon goed slaapt.

Donker water

1  2  3  4  5

Op een hete zomerdag vertrekt misdaadjournalist Ellen Tamm vanuit Stockholm naar haar ouderlijk huis in Sörmland. Ze kan niet langer vluchten voor haar verleden en voor de traumatische persoonlijke herinneringen die naar boven kwamen toen ze werkte aan de zaak van het verdwenen meisje Lycke.

Nu gaat ze terug naar waar het allemaal begon, toen ze acht jaar oud was en haar tweelingzusje stierf. Als Ellen langs de snelweg stopt om te tanken, hoort ze dat er niet ver daarvandaan het lichaam van een zwaar toegetakelde vrouw is gevonden. Niemand lijkt te weten wie ze was of wat ze in de omgeving deed. De inwoners van het dorp zijn erg aangedaan door de moord.

Ellen besluit zich in de zaak te verdiepen en hoe meer ze in het verhaal van de vrouw duikt, des te meer ontdekt ze dat het idyllische dorpje duistere geheimen herbergt. Zoals zo vaak blijken de dingen niet te zijn wat ze lijken. En dat geldt ook voor haar eigen geschiedenis en de dood van haar zusje...