Recensie: Bevroren Vlammen RECENSIE

Voor de buitenwereld lijkt het erop dat oorlogsveteraan Niels Oxen is omgekomen bij een explosie op zee. In werkelijkheid bevindt hij zich op een eiland voor de Zweedse kust. Zowel zijn voormalig partner Margrethe Franck als PET-chef Axel Mossman zijn hun baan kwijtgeraakt na hun samenwerking met de oud-militair en stellen het minder goed. Oxen broedt echter op een plan om zijn naam te zuiveren en voor eens en altijd af te rekenen met het mysterieuze Danehof.

Bevroren Vlammen is het laatste deel van de Danehoftrilogie en maakt de verwachtingen van de lezer volledig waar. De zoektocht naar een manier om af te rekenen met de groep machtige en hooggeplaatste personen die Denemarken vanuit de schaduw besturen, is nagelbijtend spannend. Auteur Jens Henrik Jensen heeft de plot goed uitgedacht en zorgt dat er geen losse eindjes zijn. Pas in de laatste hoofdstukken is de complete opzet van de trilogie te overzien en vallen de laatste puzzelstukjes op hun plaats.

Het is een intelligent verhaal, dat enkele verrassende wendingen kent en behoorlijk meeslepend is. Politieke intriges spelen een hoofdrol, maar de schrijver heeft er geen uitgesproken politieke thriller van gemaakt. Hij bewaart het evenwicht door de menselijkheid van Oxen en enkele emotionele gebeurtenissen niet te schuwen. Naast de nodige actie, is het vooral een boek waarin het onderzoek naar de waarheid primeert. Doorheen het verhaal duiken personages uit de eerdere boeken op en zetten bepaalde figuren elkaar regelmatig op het verkeerde been. Het is vaak onduidelijk wie te vertrouwen is en wie niet.

Hoofdpersonage Niels Oxen is een gedecoreerd oorlogsveteraan die lijdt aan PTSS. Op sociaal vlak ondervindt hij heel wat moeilijkheden en zijn zoon heeft hij de afgelopen jaren amper gezien, laat staan gesproken. Oxen is een held met kleine kantjes. Hij is niet makkelijk in de omgang en kan zijn emoties slecht kanaliseren. Toch is Margrethe Franck erin geslaagd een band met hem op te bouwen. De voormalige PET-agente en haar baas Axel Mossman willen ook hun eigen leven weer op de rails krijgen en dat kan alleen als Oxens naam gezuiverd wordt, want als Danehof ontdekt dat Oxen nog leeft, begint de klopjacht opnieuw en als de politie hem vindt, zullen ze hem vervolgen voor een moord die hij niet gepleegd heeft.

Auteur Jens Henrik Jensen weet de spanning goed op te bouwen. Hoewel de start van het verhaal een beetje doet denken aan die van de vorige boeken, daar had Oxen zich ook afgezonderd van de buitenwereld, krijgt het verhaal al snel de nodige vaart en gaat het zijn eigen weg. Jensen vertelt weliswaar bondig wat er in de vorige delen gebeurd is, maar hij blijft er niet langer dan noodzakelijk bij stil staan. De lezer krijgt de informatie die nodig is om het geheugen op te frissen en vervolgens laat de auteur langzaam de eerste nieuwe plotwendingen op de lezer los.

Bevroren Vlammen is een gedegen thriller die de voorgaande delen absoluut weet te evenaren. Het is een steengoed sluitstuk van de trilogie en laat de lezer stiekem hopen dat Jensen het trio Oxen, Franck en Mossman toch weer al opvissen voor een nieuw boek of nog beter een nieuwe reeks.

Oxen - Bevroren vlammen

1  2  3  4  5

Voor zover iedereen weet is oorlogsveteraan Niels Oxen verongelukt op zee. In werkelijkheid bevindt hij zich op een eiland in de Zweedse archipel, waar hij het dilemma overpeinst dat voor hem ligt.

Als de leiders van het geheime netwerk Danehof ontdekken dat ze er niet in geslaagd zijn Oxen te doden, zullen ze een meedogenloze klopjacht starten om hun fout te herstellen. Als de politie erachter komt dat hij nog leeft, zal hij gearresteerd worden voor een moord die hij niet beging.

Hoewel alle kansen zich tegen hem gekeerd lijken te hebben, besluit Oxen toch dat hij de confrontatie moet aangaan met degenen die de macht hebben. Doet hij dat niet, dan blijft hij zijn leven lang op de vlucht en zal hij nooit zijn zoontje terug kunnen zien.

Hij bundelt zijn krachten met Margrethe Franck, zijn voormalige partner bij de geheime dienst, en Axel Mossman, zijn vroegere baas. Hun gevecht tegen Danehof heeft voor hen alle drie monumentale gevolgen gehad. Ze kunnen alleen hun leven terugkrijgen door opnieuw de strijd aan te gaan met de schaduwmannen.

Maar hoe vecht je tegen een onzichtbare vijand?