Recensie: Zwart op Wit RECENSIE

Edie is er trots op dat ze het heeft gemaakt in Londen. Met haar goede baan, leuke collega's en gezellige uitgaansleven voelt ze zich in de bruisende stad als een vis in het water. Totdat ze spartelend als een vis op het droge beland. Als Edie op een bruiloft innig wordt gekust door de bruidegom en ze betrapt worden door de bruid, slaat haar leven totaal om. Iedereen die ze kent in London behandelt haar als uitschot en haar baan staat ook op de tocht. Maar Edie weet niet wat erger is: haar niet meer zo fijne leventje in London of teruggaan naar haar geboorteplaats Nottingham. Dat laatste is namelijk wat haar baas voorstelt: even weg uit de stad om de situatie te laten afkoelen. En terwijl ze dan toch in Nottingham is, kan ze daar mooi aan de slag om de autobiografie te schrijven van een beroemde filmster. Edie zucht eens diep, trekt haar schouders naar achter en begint aan iets wat voelt als een afgang, maar een groot avontuur blijkt te zijn.

Zwart op Wit is een boek waarin meerdere thema's terugkomen, zowel wat zwaardere thema's als ook heel luchtige verhaallijnen. Het is veel, maar nergens té veel. Het gaat over de liefde, over verwachtingen, over onzekerheid, over familiebanden, over de waarde van vriendschappen, over hoe verwoestend social media kunnen zijn, over de nadelen van bekend zijn en over jezelf écht leren kennen. De romantiek spat van de pagina's af.

Schrijfster Mhairi McFarlane is er heel goed in om het gevoel van hoofdpersoon Edie over te brengen op jou als lezer. Het eenzame gevoel als iedereen je in de steek lijkt te laten. De teleurstelling en zelfs vernedering als Edie terug moet keren naar Nottingham. De spanning van een nieuw project. Het verliefde bakvis-gevoel van haar crush op filmster Elliot. Het vertrouwde gevoel als Edie bij haar goede vrienden Hannah en Nick is. De energievretende ruzies met haar zus Meg. Maar ook het grote gevoel van opluchting en geluk als alle puzzelstukjes uiteindelijk op z'n plaats vallen en Edie eindelijk inziet wie ze is, waar ze wil zijn en wat ze wil met haar leven.

Meeslepend, spannend en ontroerend zijn de belangrijkste woorden waar ik aan denk bij Zwart op Wit. Het verhaal grijpt je en laat je niet meer los totdat je het boek met een zucht dichtslaat na de laatste bladzijde. Over die laatste bladzijde gesproken: het enige minpuntje aan dit boek vond ik dat het einde wel wat meer uitgewerkt had mogen zijn. Maar het is een geweldig boek en een absolute aanrader!

Zwart op wit

1  2  3  4  5

Op de bruiloft van twee collega's wordt Edie gekust... door de bruidegom, in het zicht van de bruid. En terwijl ze - achtervolgd door woedende bruidsmeisjes - naar haar hotelkamer vlucht, weet ze één ding zeker: haar leven zal voorlopig niet meer hetzelfde zijn. Gelukkig werpt haar baas haar een reddingsboei toe. Ze mag in Nottingham (want daar is hij een film aan het opnemen) de biografie van Elliot Owen, een bekende acteur, gaan schrijven. Edie twijfelt geen seconde: dag Londen, hallo Nottingham! Een heerlijke roman over jezelf zoeken en vinden, over ontdekken waar je voor staat en wie je echte vrienden zijn ... en natuurlijk over de liefde!