Recensie: De meisjes van Manhattan RECENSIE

2016 - Net als de New Yorkse Rose haar leven op orde denkt te hebben, maakt haar succesvolle vriend onverwacht een einde aan de relatie en moet ze het luxe appartement verlaten. Ondertussen wordt er ook druk op haar gelegd vanuit haar nieuwe baan bij een hippe website om met een interessant artikel te komen. Rose raakt geïntrigeerd door de oude vrouwen die al sinds de jaren vijftig op de derde verdieping van het appartementencomplex, The Barbizon, wonen. Zij kwamen er wonen toen het gebouw nog een luxe logement voor alleenstaande jonge vrouwen in de stad was.  Rose vindt op een bijzondere manier een ingang in het leven van Darby McLaughin, een van de vrouwen die er als jonge vrouw kwam wonen...

1952 - Darby McLaughin wordt door haar moeder naar New York gestuurd om een studie tot secretaresse te volgen. Zij verblijft in The Barbizon tussen tientallen andere jonge vrouwen die zich staande moeten houden in de grote stad. Darby leert al snel wie haar vrienden en vijanden zijn en onverwacht leert zij ook een andere en soms duistere kant van New York kennen dankzij het dienstmeisje Emsé. Welk geheim moet Darby de rest van haar leven bij zich houden?

Fiona Davis schrijft met De Meisjes van Manhattan haar debuut na een carrière als actrice. De Meisjes van Manhattan speelt zich, zoals steeds meer boeken, in twee tijdperken af. De worstelingen van een jonge vrouw in de moderne tijd, wisselen zich af met die van een jongedame aan het begin van de jaren vijftig, toen de etiquette nog van groot belang waren. De afwisseling tussen de twee tijdperken en verhaallijnen zorgen ervoor dat het verhaal zijn vaart behoudt en mede om die reden leest het boek fijn weg. De schrijfstijl van Fiona Davis is erg beeldend. In de loop van het verhaal zie ik het gebouw, de dames en de nachtclub die Darby regelmatig bezoekt helemaal voor me, waardoor het verhaal tot leven komt. Ook de muziek die beschreven wordt, krijgt vorm in mijn gedachten. Het lijkt erop dat Fiona Davis haar research goed heeft gedaan betreft de normen en waarden van die tijd, de opkomende muziek en natuurlijk The Barbizon die ook daadwerkelijk heeft bestaan in deze vorm.

Er is echter een reden waardoor het verhaal zijn flair een beetje verliest; zowel Rose als Darby zijn karakters waar je je wat lastiger mee kan identificeren; Darby is erg behouden, frigide en stelt zich op als een kwetsbaar hulpeloos meisje; ze toont weinig doorzettingsvermogen, kracht of passie. Zelfs als ze verliefd wordt, is de passie moeizaam aan te wakkeren. Ze blijft voorzichtig en laat zich als een onnozel gansje in gevaarlijke situaties brengen. Rose heeft daarentegen wél een interessante liefdeslijn, maar maakt keuzes die dermate onrealistisch zijn, dat ze te ver van de lezer af komt te staan. Het is gewoon niet realistisch terwijl de rest van het verhaal juist de realiteit als vanzelf omsluit.

Het einde van het boek ontroerd enerzijds maar is anderzijds net iets te makkelijk. Fiona Davis heeft hier de kans gehad om uit te pakken, maar laat deze jammerlijk liggen. In plaats van tranen van ontroering, was het een zucht dat het boek ten einde is. Al met al is De meisjes van Manhattan een vermakelijk boek en zeker interessant voor lezers die interesse hebben in de jaren 50 van New York. Het is een verhaal over vriendschap, liefde en geheimen wat prettig leest en een interessant plot heeft, die ervoor zorgt dat het tot het einde spannend blijft.

De meisjes van Manhattan

Fiona Davis

2 maart 2017

ISBN 9789026337796
    Uitgever Anthos
    334 pagina's

Anthos

1  2  3  4  5

De New Yorkse Rose heeft haar leven op orde. Ze heeft een nieuwe baan bij een website en is bij haar vriend ingetrokken in het appartementencomplex The Barbizon. Haar enige probleem is dat ze snel met een artikel voor de site moet komen. Haar verhuizing brengt haar op een idee: The Barbizon wordt het onderwerp, waar vroeger beroemde actrices zoals Grace Kelly hebben gewoond. Wanneer ze in de lift de bejaarde Darby McLaughlin ontmoet, die er al sinds de jaren vijftig woont, weet ze het precies: Darby moet centraal staan in het artikel. Het gerucht gaat dat Darby betrokken is geweest bij een schandaal. Ze moet haar er dan wel van zien te overtuigen met haar te praten.

Op ingenieuze wijze wisselen de verhalen van Darby en Rose elkaar af, om te eindigen in een fatale avond.