Recensie: Marie codenaam: Jeanne RECENSIE

Het is 1944 en Marie Pauwels is nog maar net zestien jaar, maar ze weet precies wat ze wil. Ze is op zoek naar avontuur en is uit op een romantischer leven. Het kleine Vlaamse dorpje Meenbeek waar ze woont, vindt ze soms maar wat saai. Hoewel de oorlog al vier jaar gaande is, is het Vlaamse dorpje tot dan toe bespaard gebleven van de oorlogsellende. Tot op een nacht een Canadese bommenwerper vlakbij de woonboerderij van Marie en haar familie neerstort. De gemoederen lopen steeds hoger op in Meenbeek en de bewoners blijven de oorlog niet langer meer bespaard.

Wie veel oorlogsboeken zwaar en moeilijk vindt om doorheen te komen, maar wel geïnteresseerd is in (deels) waargebeurde oorlogsverhalen, heeft een goed boek aan Marie codenaam: Jeanne. Het verhaal wordt door de ogen van een 16-jarige vertelt die zich volop ontwikkelt als een tiener waardoor het boek, vooral in het begin, een bepaalde luchtigheid bevat. Hoewel de oorlog een serieus iets is, wil Marie ook graag een jong meisje zijn dat alles uit het leven haalt en nieuwe, spannende dingen meemaakt.

Het eerste deel van het boek focust op de jonge Marie die op zoek is naar avontuur en een vriendje krijgt. Het eerste deel leest heel makkelijk weg omdat het om een jong tienermeisje gaat die te maken krijgt met jongens en al het andere waar alle meisjes op hun zestiende mee te maken krijgen. Hierdoor leer je het personage goed kennen voordat het boek echt overgaat op het vertellen van een bitter oorlogsverhaal. Je hebt Marie tegen die tijd al zo goed leren kennen dat je enkel sympathie en begrip voor haar kan hebben. En precies begrijpt waarom ze bepaalde beslissingen neemt, zelfs als die niet altijd het meest verstandige en veilige zijn.

Je leert Marie door en door kennen doordat schrijver Marc de Bel op verschillende manieren Maries gedachten aan de lezer overbrengt. Het verhaal wordt vanuit de ik-vorm vertelt, maar het wordt afgewisseld door fragmenten uit Maries dagboek. Gebeurtenissen die op een bepaalde dag gebeuren, worden hierdoor later nog gevaluteerd in Maries dagboek waardoor je ook precies weet wat de nasleep van bepaalde gebeurtenissen met haar doet. Haar diepste gedachtes worden zo nog duidelijker.

Toch zijn de dagboekfragmenten soms ook een belemmering. Echt spannende momenten worden soms op het moment suprême afgekapt en verder vertelt in Maries dagboek. Maar haar omschrijvingen in het dagboek zijn precies zoals een zestienjarige dat zou opschrijven: vrij kort. Hierdoor mis je veel spannende details over een bepaalde situatie omdat het in het dagboek vrij karig wordt opgeschreven en Marie daarna vooral vertelt wat de situatie met haar deed. Het laatste is ook interessant, maar welke (soms gruwelijke) dingen ze precies zag, worden niet omschreven.

Het boek leest erg makkelijk weg. Marie codenaam: Jeanne bevat een fijne schrijfstijl. Het is een Vlaams verhaal, maar woorden die gedateerd zijn worden onderaan de pagina toegelicht waardoor je niet in het donker loopt te gissen. Ook heeft Marc de Bel extraatjes aan het boek toegevoegd, zoals foto's. Hierdoor krijg je een nog beter beeld bij de soms gruwelijke, soms ontroerende momenten. Maar ook fragmenten uit het verhaal over de legendarisch Jeanne d'Arc, de vrouw voor wie Marie veel bewondering heeft, komen in het boek voor, evenals songteksten die veel voor Marie betekenen. Dit zorgt ervoor dat je ontzettend veel inzicht krijgt in Marie als persoon.

Aan het eind van het boek lees je ook hoe het de karakters uit het boek is vergaan na de oorlog. Marc de Bel vertelt duidelijk dat niet alle feiten uit het boek op de waarheid berusten, maar dat wel veel daarop is gebaseerd.

Marie codenaam: Jeanne is een boek dat makkelijk wegleest en niet ingewikkeld is om te volgen. Het is ontroerend, mooi en de schrijver weet de overlevingsdrang van Marie duidelijk naar voren te brengen. Dit boek is een echte aanrader voor mensen die willen weten hoe de oorlog was voor 'de gewone burger'.

Marie

1  2  3  4  5

Vlaanderen, Pasen ¬1944.
    Marie Pauwels, net zestien, droomt van een avontuurlijker en romantischer leven dan het saaie en beknotte bestaan onder de kerktoren van Meenbeek. De oorlog die nu al vier jaar woedt, lijkt aan het dorp voorbij te gaan. Maar schijn bedriegt. Zeker wanneer op een nacht een Canadese bommenwerper vlak achter de boerderij neerstort. Alleen de piloot weet te ontkomen, tot woede van de SS'ers en de plaatselijke collaborateurs.

Intussen zorgt de landing in Normandië in heel België en Nederland voor steeds meer spanning en bloedige confrontaties tussen wit en zwart. Ook daarvan blijft het dorp gespaard.

Tot die fatale zondag 30 juli 1944, waarop één kogel voor een tragedie zorgt...