Recensie: De kleine Odessa - het levende boek RECENSIE

'De grens tussen leven in een boek of leven in het echt is niet zo groot als we meestal denken.'

Odessa is een avontuurlijk meisje van dertien en gaat er vaak 's nachts op uit. Overdag mag ze van haar moeder hun woning niet verlaten en dus gaat ze stiekem 's nachts weg om over de daken te zwerven. Als ze op een nacht een lichtgevend boek ziet en het oppakt komen er opeens griezelige wezens achter haar aan. Ze vlucht naar huis, maar daar aangekomen blijkt haar moeder zoek te zijn. Een kanarie genaamd Lode A. schiet te hulp door haar naar Scribopolis te brengen, een geheime stad waar beroemde schrijvers wonen. Scribopolis wordt bedreigd door de afvallige schrijver Mabarak, die de wereld wil beheersen met een magisch boek: Boekus. Alles wat in Boekus geschreven wordt, zal ook echt gebeuren. De bewoners proberen te voorkomen dat Boekus in de handen komt van Mabarak. Odessa is uitverkoren om te helpen in deze strijd en probeert tegelijkertijd haar moeder te vinden. Deze twee zaken blijken echter meer met elkaar te maken te hebben dan ze in eerste instantie dacht...

Peter van Olmen heeft in De kleine Odessa een geweldige verhaalwereld weten neer te zetten. Scribopolis is een ontzettend leuke stad met een bonte verzameling aan bekende schrijvers, bekende boekpersonages en mythische wezens. Zo bestaat de schrijversraad onder andere uit Dostojevski, Hemingway, Kafka en Dante, en is Shakespeare de voorzitter. Er worden schrijfcursussen gegeven, waarbij bijvoorbeeld de zusjes Brönte verantwoordelijk zijn voor de cursus 'passie, romantiek, en vurige winden die raampjes doen klapperen op woeste hoogten'.

De kleine Odessa zit vol met grappige intertekstuele verwijzingen.  Zo kan je bijvoorbeeld met muzenpoeder personages uit boeken halen, maar dat lukt alleen als je je echt goed inleeft in diegene die je uit het boek wil halen. Shakespeare heeft Lancelot en de ridders van de ronde tafel uit  het boek Arthur, Koning voor eens en altijd gehaald om Scribopolis te beschermen tegen Gnorks. Gnorks zijn op hun beurt door de slechterik Mabarak uit In de Ban van de Ring gehaald, maar omdat Mabarak niet het goede poeder gebruikte zijn het geen grote sterke Orcs maar kleine dikke zwijnvarianten die de naam Gnorks hebben gekregen.

Hoofdpersoon Odessa is een moedig meisje dat graag op avontuur gaat. Ze heeft een ontzettend grappige sidekick: de kanarie Lodie A., die zichzelf herhaaldelijk introduceert als 'redder van dames in nood'. Lode A. heeft een gezonde dosis zelfvertrouwen en weet altijd wel een gevatte opmerking te maken. De personages zijn leuk verzonnen en mocht je even de draad kwijtraken wie wie is, dan is er achterin boek altijd nog een lijst van alle personages te vinden.

Van Olmen heeft een prettige vlotte schrijfstijl, met duidelijke heldere zinnen. Het verhaal is opgedeeld in korte overzichtelijke hoofdstukken met aan het begin van elk hoofdstuk een mooie kleine illustratie. Het verhaal is geschikt voor zowel jonge als oudere lezers. De jonge lezers kunnen zich verwonderen over het avontuur en de oudere lezers kunnen daarnaast ook nog genieten van alle intertekstuele grapjes.

De Kleine Odessa: Het levende boek is een grappig en origineel jeugdboek vol met ridders, vliegende paarden en bekende boekpersonages. Van Olmen weet een spannend verhaal neer te zetten in een super leuke verhaalwereld. Voor elke boekenliefhebber een mustread, want zeg nou zelf: wie zou er nou niet in Scribopolis willen wonen?

De kleine Odessa 1 - Het levende boek

1  2  3  4  5

Zou het niet geweldig zijn als er een stad bestond waar iedereen van boeken houdt? Waar alle inwoners beroemde schrijvers zijn? En waar de wereld uit boeken tot leven komt? Die stad bestaat! Odessa is 12 als ze Scribopolis ontdekt. Ze gaat er op zoek naar haar vader. Maar ze komt terecht in een roerige tijd. De afvallig schrijver Mabarak wil koste wat kost het magische boek Boekus in handen krijgen. Want wat in Boekus wordt geschreven, zal echt gebeuren. Zal Odessa Mabaraks kwade plannen kunnen dwarsbomen?