Recensie: In het buitengebied RECENSIE

Een strijdbaar verhaal over alleen zijn.

Een klein boekje over alleen zijn: In het buitengebied van Adriaan van Dis. Hoewel de auteur expliciet vermeldt dat het werk niet autobiografisch is, kun je moeiteloos Van Dis herkennen in de hoofdpersoon. Niet alleen het feit dat de hoofdpersoon schrijver is, maar ook bijvoorbeeld de fascinatie voor de dood en de verwijzingen naar het verleden doen vermoeden dat de hoofdpersoon op zijn minst lijkt op Van Dis.

De hoofdpersoon van In het buitengebied heeft zich teruggetrokken in een vallei bij een rivier. Hij is een nieuwkomer in het gebied voor achterblijvers. Een krimpgebied, waar de huizen leeg staan, de werkloosheid hoog is en het nabuurschap belangrijk is. Hij leidt er een eenzaam bestaan tussen zijn kippen en zijn geiten. De stilte is tastbaar, maar de man wordt in de stilte gestoord door de Binnenstem, die hem al sinds hij zes is, confronteert met zijn angsten en obsessies. In In het buitengebied laat Van Dis de hoofdpersoon over vijf totaal verschillende mensen vertellen. In alle gevallen zoekt de auteur de relatie, maar wordt het nooit een echte contact.

In het eerste verhaal woont de hoofdpersoon samen met Akiko, een bijzondere Japanse vrouw. Ironisch merkt de hoofdpersoon op dat Japan voor zijn familie een vloekwoord was dat stond voor oorlog, kamp en marteling. [spoiler!] Akiko is echter geen echt mens. Ze leert door te kopiëren en verder blijft ze kil. De hoofdpersoon moet haar het voorbeeld geven, maar hoe kan hij geven wat hij zelf mist? Hij neemt haar mee naar de strekdam, zijn favoriete plaats. Hier stelt hij zich voor ooit de rivier in te lopen: 'Bij hoogwater, op een koude dag, in een jas zwaar van stenen.' Uiteindelijk weet Akiko ook zijn zwaktes te evenaren.

De puber Ronnie haalt de weldoener in de hoofdpersoon naar boven. Als een echte mecenas voorziet hij de jongen van gezond eten en een fiets. Hem naar school sturen, lukt niet: 'Van leren kreeg je stadse kuren. Nee, Ronnie steelt liever de fietsen van de vluchtelingen, 'die er toch niet op kunnen fietsen.' De veel oudere vriendin Rivka laat hem weliswaar dichtbij komen, maar een echte relatie wordt het nooit. Voor haar 'omhelst hij haar oorlog' en gaat hij naar Auschwitz. Op het moment dat ze haar leven voltooid vindt, komt ze afscheid nemen van de hoofdpersoon.

Een boek over alleen zijn kan snel uitlopen op een klaagzang die al vlot verveeld. Van Dis trapt niet in deze valkuil. Zijn ironie en humor zorgen ervoor dat het boek je raakt. Daarnaast is het niet alleen 'maar' een boek over alleen zijn, maar geeft hij tussendoor ook een raak beeld van de veranderende wereld. Ironisch en vilein zijn bijvoorbeeld de terloopse verwijzingen naar ons slavernijverleden en de manier waarop we over migranten denken en spreken. Vooroordelen ontkennen, maar ze tegelijk ook bevestigen. Ook daarin herken je moeiteloos Van Dis.

In het buitengebied is alleszins de moeite waard om te lezen en om te herlezen. Om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat je steeds weer iets nieuws ontdekt. En juist daarin schuilt de kracht van Van Dis.

In het buitengebied

Adriaan van Dis

1 mei 2017

ISBN 9789025449278
    Uitgever Atlas
    144 pagina's

Atlas

1  2  3  4  5

Een schrijver heeft zich gevestigd in een afgelegen vallei - ver van de stad en zijn vrienden. De stilte is tastbaar. In de lente hoort hij de vliesjes van de haagbeuk knappen, maar het sterkst klinkt een tergende binnenstem die de man confronteert met zijn angsten en obsessies.