Recensie: De kleine Odessa II - Het geheim van Lode A RECENSIE

'Ik ga mijn dochter uitnodigen tot een verbond. Odessa zal mij leiden, of ze dat wil of niet, naar het grootste geheim uit de wereldliteratuur.'

Odessa woont inmiddels een jaar in Scribopolis en dat bevalt haar heel goed. Maar dan wordt Shakespeare, haar adoptievader, ontvoerd. Om Shakespeare te redden gaat ze een verbond aan met Mabarak. Hij wil van haar informatie over het geheim van Lode A. Hoewel de kanarie Lode A. in het vorig deel haar trouwe sidekick was, blijkt ook hij zijn geheimen te hebben. Odessa moet erachter zien te komen wat hij verbergt.

Het geheim van Lode A. begint met een beschrijving van Odessa's leven in Scribopolis en het is leuk om weer over de beroemde schrijvers te lezen. Zo volgt Odessa de cursus 'Nachtmerries, Beklemming en Vervreemding' bij Kafka en bij Charlotte Brönte 'Duistere figuren op de zolder'. De schrijvers handelen precies op de wijze zoals je op basis van hun beroemde werken zou verwachten. Charlotte Brönte geeft bijvoorbeeld het advies om je hart te volgen en Descartes benadrukt dat je een beslissing juist moet maken met je hoofd.

Het duurt echter even voordat er actie in het verhaal komt en dat is jammer. Hoewel het ook leuk is te lezen over het leven in Scribopolis zat ik me toch een beetje af te vragen wanneer het verhaal echt op stoom zou komen en Odessa naar het grote geheim van de wereldliteratuur ging zoeken. Na zo'n honderd pagina's komt het verhaal gelukkig in een stroomversnelling.

In Het geheim van Lode A. speelt Van Olmen wederom met de grenzen van de boeken. Waar houdt het ene verhaal op en waar begint het volgende? Zo wordt het personage Odessa gevangen in het boek de kleine Odessa. In dit tweede deel blijkt dat Mabarak, de slechterik uit het eerste deel, de schrijver Van Olmen schrijfadvies heeft gegeven.

'Peter Van Mormel?' Van Olmen is zijn naam; maar je hebt gelijk: hij betekent niets. Hij is schrijver zoals er zo veel zijn. Overlopend van ambitie. Vol idolatrie voor het schrijverschap dat hij nooit zal bereiken.'

De liefde voor lezen zit wederom in het hele boek verworven. Er wordt door de personages veel over lezen, schrijven en literatuur gepraat en over wat een boek een goed boek maakt. Deze keer komen niet alleen boekpersonages naar Scribopolis maar duikt Odessa ook ín de bekende boeken. Zo komt ze op het vlot terecht met Huckleberry Finn, is ze in het weeshuis met Oliver Twist en loopt ze over de moors met Cathy en Heathcliff. Een feest der herkenning voor de ervaren lezer.

Het geheim van Lode A. is een spannend tweede deel vol met humor, actie en een verslavende verhaalwereld. Wederom kan je genieten van een bonte stoet personages en referenties naar wereldliteratuur. De kleine Odessa-serie is een absolute aanrader voor boekenwurmen!

De kleine Odessa II - Het geheim van Lode A

1  2  3  4  5

Zou het niet geweldig zijn als er een stad bestond waar iedereen van boeken houdt? Waar alle inwoners beroemde schrijvers zijn? En waar de wereld uit boeken tot leven komt? Die stad bestaat! Odessa woont intussen al een jaar in Scribopolis, de stad van haar dromen. Tot het magische boek Boekus wordt gestolen. Odessa is verdachte nummer één. De enige die haar kan helpen is haar adoptievader Shakespeare. Maar die verdwijnt op mysterieuze wijze. Intussen is de onberekenbare Mabarak op zoek naar het grootste geheim uit de wereldliteratuur. Alles wat hij nodig heeft om dat geheim te vinden, is een verbond met Odessa. Zal hij haar kunnen dwingen voor hem te werken?