Recensie: Het vervloekte graf RECENSIE

In dit eerste deel van de Setne-serie begint het verhaal van de jongste zoon van Ramses II, Setne. Die we kennen uit de eerdere boeken van Christian Jacq. Hij is een geweldige magiër, met een zwak voor zijn geliefde Sekhet. Een duistere magiër zet een magisch wapen in om het koninkrijk te vernietigen. Setne is de enige die Ramses de Grote kan redden, zal het hem lukken...

Ik had hoge verwachtingen voor dit boek na het lezen van de tekst op de flap en na de eerdere boeken van Christian Jacq. Toch werden deze verwachtingen niet helemaal waargemaakt. Het boek begint erg stroef. Het duurt zeker een paar hoofdstukken voordat je in het boek zit. Dit omdat je moet wennen aan de tijd waarin het geschreven is. Het tijdperk van de Egyptische farao's brengt veel termen met zich mee die je waarschijnlijk niet kent, maar het went naarmate het boek vordert. Het verhaal sleept je mee en je bent alleen maar blij met alle moeilijke termen die meer over het oude Egypte uitleggen. Deze maken het verhaal nog realistischer.

Dit eerste boek uit de serie ziet er vrij klein uit en bevat ook maar weinig pagina's. Vanaf ongeveer de helft van het boek komt de spanning erin en dan heb je het zo uit. Maar daarvoor moet je wel even doorbijten. Leuk aan de boeken van Christian Jacq is dat je waarschijnlijk niet veel andere boeken hebt gelezen die hierop lijken. Hij mengt Egyptische geschiedenis met spanning en romantiek en weet je telkens weer te verassen. Jammer is wel dat dit boek erg op zijn vorige serie lijkt en je dus wel wat dingentjes kan herkennen.

Er zitten ook een groot aantal pluspunten aan dit boek. Zo weet Christian Jacq een perfecte combinatie te maken tussen avontuur en romantiek, zodat het boek veel verschillende mensen zal aanspreken. Jacq gaat enorm in op de details, waardoor je in het verhaal wordt gezogen. Het boek heeft een enorm open einde, dat je doet smeken naar het volgende deel. Gelukkig zijn de eerste twee hoofdstukken van het tweede avontuur, Het verboden boek, al in dit boek te lezen. En deze zorgen er alleen maar voor dat je niet langer kan wachten. Maar goed nieuws, het volgende deel ligt al in de winkel, dus je kunt snel verder met dit magische avontuur.

Het vervloekte graf is, als je eenmaal in het boek zit, niet meer weg te leggen. Christian Jacq sleept je mee naar het geweldige Egypte, waar je kennismaakt met farao's en magiërs. Het boek leest ontzettend snel en bevat een avontuurlijk liefdesverhaal. Een verassend leerzaam boek over de Egyptische oudheid.

Setne 1 - Het vervloekte graf

1  2  3  4  5

In de nieuwe Egypte-serie van Christian Jacq maken we kennis met de jongste zoon van Ramses II, Setne. Als briljant magiër is hij de aangewezen persoon om te vechten tegen het kwaad. Een zwarte magiër heeft namelijk een kostbare schat in de graftombe van Osiris vervloekt en wil hem inzetten als machtig wapen tegen Ramses de Grote.

Setne is vastbesloten de vloek op te heffen. Samen met de getalenteerde en aantrekkelijke Sekhet zet Setne alles op alles om zijn doel te bereiken. Kunnen ze samen het koninkrijk van de ondergang redden? En kan hun liefde zelfs het allerergste kwaad overwinnen?