Recensie: Goede Dochter RECENSIE

Achtentwintig jaar geleden: het zorgeloze leven van zusjes Charlotte en Samantha Quinn en hun ouders wordt wreed verstoord door dat vader Rusty Quinn, die advocaat is, de verdediging van een gruwelijke verkrachter op zich neemt en de dorpsgenoten dit niet snappen. Wie verdedigt er nu zo'n beest! De meisjes worden uitschot op school, verliezen hun vrienden en zelfs hun woning wordt in brand gestoken. Het gezin verhuist noodgedwongen naar een armzalige boerderij op het platteland, waar hun moeder hen blijft trainen in hardlopen. Maar dan slaat het noodlot opnieuw toe en wordt moeder Gamma vermoord en Sam neergeschoten.

Achtentwintig jaar later: Charlotte - de klassieke 'goede dochter' - is advocaat geworden en werkt samen met haar vader nog steeds in hun oude woonplaats Pikeville. Charlotte is blijven hangen en heeft eigenlijk een moeizame relatie met Rusty. Is ze eigenlijk wel die 'goede dochter'? Sam is ook advocate, maar zij is weggegaan om het verleden achter zich te laten en  werkt op civiel gebied in New York, waar ze een eigen leven heeft opgebouwd, ver weg van haar zus en vader. Als Charlotte getuige is van een schietpartij op de lokale high school, komen alle herinneringen van vroeger naar boven en door omstandigheden worden de zussen weer herenigd en zullen de nodige trauma's alsnog verwerkt moeten worden, want de waarheid laat zich niet voor altijd onderdrukken.

Karin Slaughter komt iedere zomer met een nieuw boek. Wanneer haar boek uitkomt weet je weer dat het zomer is en kun je in de vakantie weer in spanning zitten bij het lezen ervan. Want dat zijn Slaughters boeken stuk voor stuk: ongelofelijk spannend!

De verhalen zijn heel realistisch en vaak behoorlijk wreed en rauw, maar tussendoor speelt liefde ook altijd een rol. Of dat nu romantisch is of liefde voor familie, het verzacht  de gruwelen die in haar boeken  prominent aanwezig zijn.

Karin Slaughter schrijft ondertussen 3 reeksen: de Grant-Country reeks, de Atlanta reeks en de Georgia reeks. In twee daarvan is patholoog anatoom Sara Linton het hoofdpersonage. Er zijn echter ook een paar 'losse' boeken en daarvan is Goede Dochter er één van.

Er is nog een prequel in e-book vorm bij dit boek: Laatste adem.

Karin  Slaughter laat zien dat gebeurtenissen uit het verleden  zelfs in het heden invloed hebben. Rusty Quinn en zijn dominante vrouw hadden zo al hun problemen en zijn keuzes en de afschuwelijke gevolgen daarvan maken alles kapot, ook voor de meisjes. De meisjes kunnen het dan ook niet handelen en hun onzekerheid leidt daardoor weer tot andere verkeerde keuzes.

De stijl van Karin Slaughter is heel realistisch. In al haar boeken beschrijft ze de misdaad en het geweld wél heel expliciet op vaak toch wel schokkende wijze. Dat is een soort statement van haar, omdat ze bepaalde dingen bespreekbaar wil maken en niet onder het tapijt wil vegen. Gruwelijke daden vormen mensen die erbij betrokken zijn en hoe zal hun herstel verlopen?

Ze heeft een fenomenaal gevoel om een sfeerbeeld op te roepen met een simpele beschrijving van wat gebeurtenissen of een omgeving. Je voelt de traditionele stugheid van de plattelanders bijna van het papier afdruipen. Het gevolg van roddels en de politie die niet echt verder kijkt dan de publieke opinie vereist.

Het verhaal wordt verteld vanuit de optiek van de twee hoofdpersonen. Karin Slaughter zal de verhaallijnen nooit expliciet beschrijven, want ze vertrouwt op het inlevingsvermogen van haar lezers, maar gaandeweg het verhaal vallen alle puzzelstukjes op hun plaats en de plotwendingen zijn vaak onvoorspelbaar en dat is fantastisch. Omdat Karin Slaughter ook in Goede Dochter weer met heel veel emotie de gevoelens van Charlotte en Sam beschrijft, gaan de hoofdpersonen echt leven voor de lezer en ondanks alle trauma's; slechte keuzes en gruwelijke gebeurtenissen, leef je mee met alle personages.

In tegenstelling tot veel van Slaughters boeken is dit boek niet direct een actiethriller, het neigt zelfs een beetje naar een psychologische thriller, maar dat maakt het er zeker niet minder spannend om.

Goede dochter

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Achtentwintig jaar geleden: het zorgeloze leven van zusjes Charlotte en Samantha Quinn en hun ouders wordt wreed verstoord door een gruwelijke aanslag. Hun moeder verliest daarbij het leven en hun vader wordt nooit meer de oude. Achtentwintig jaar later: Charlotte - de klassieke 'goede dochter' - is advocaat geworden, in de voetsporen van haar vader. Dan is ze getuige van een nieuwe aanslag, en de details van het misdrijf halen de herinneringen naar boven die ze zo lang heeft geprobeerd te onderdrukken. Want de schokkende waarheid wil niet langer begraven blijven...