Recensie: De Pauw RECENSIE

Op een mooi landgoed in de Schotse Hooglanden verhuren Lord en Lady McIntosh cottages en kamers aan gasten die willen genieten van de prachtige natuur. Op een dag arriveren vijf bankiers, een kok en psychologe voor een teambuildingsuitje. Normaal gesproken heerst er rust op het landgoed, maar net als de bankiers arriveren is een van de pauwen op het landgoed hysterisch geworden. Alles wat blauw en glimmend is moet het ontgelden, zo ook de auto van één van de bankiers. Door de landelijke omgeving en de pauw loopt het teambuildingsuitje van de bankiers helemaal anders dan gepland, wat voor grappige taferelen zorgt.

Deze roman van de Duitse schrijfster Isabel Bogdan bevat veel humor. In eerste instantie doet De pauw als titel toch wat vreemd aan, want een roman met een hoofdrol voor een pauw, dat lijkt apart. Toch heeft de pauw zeker een hoofdrol in het boek, want het dier zorgt voor behoorlijk veel commotie. Eerst de schade die het beest aanricht, dan de jacht op de pauw en vervolgens het wegwerken van het lichaam als het dier dood is.

De vijf bankiers hebben een teambuildingsweekend om de onderlinge samenwerking te verbeteren. Ze belanden op een landgoed dat toch iets minder chique is dan ze hadden gehoopt, waar ze hun kamer moeten delen en de badkamer ook te wensen overlaat. Dit zorgt voor mopperende bankiers, maar ook grappige situaties waarin de bankiers elkaar toch beter leren kennen. De schrijfster laat met lichte ironie het contrast zien tussen het landgoed en de wereld van de bankiers. De woorden zijn zorgvuldig gekozen en weten de humor goed over te brengen op de lezer.

Isabel Bogdan schrijft in simpele bewoordingen waardoor De Pauw snel en makkelijk wegleest. Het verhaal is beeldend geschreven waardoor je de taferelen met de pauw en de bankiers zo voor je kunt zien.

Minder aan deze roman is de uitwerking van de personages in het boek. De personages blijven wat op de vlakte, waardoor je de hoofdpersonen niet echt leert kennen. Dit zorgt ervoor dat je minder in het verhaal zit en je niet zo verbonden voelt met de hoofdpersonen.

In Duitsland is dit boek erg populair en daar staat het dan ook al een jaar op de bestsellerlijst. De pauw is een leuke roman, die gemakkelijk leest en zorgt voor een aantal uurtjes ontspanning. Het boek is zeer geschikt als je een grappig verhaal wilt lezen, maar waar je niet te veel bij na hoeft te denken.

De pauw

1  2  3  4  5

De pauw vertelt het verhaal van vijf bankiers die zich samen met een kok en een psycholoog terugtrekken op het landgoed van Lord McIntosh in de Schotse Hooglanden. Ze zijn op een teambuildingsuitje. Een hysterische pauw, de landelijke omgeving en de plotselinge kou zorgen ervoor dat het weekend anders verloopt dan gepland. Zoveel natuur zijn de bankiers namelijk niet gewend. Dankzij het pragmatische karakter en probleemoplossend vermogen van Lord McIntosh is de pauw zijn leven niet zeker en krijgen de gasten net iets meer mee van het landelijke leven dan ze hadden verwacht.