Recensie: De nieuwe collega RECENSIE

Ontmoet Anne, een jonge psycholoog, die te maken krijgt met de carrièreboost van haar leven: ze krijgt een bijzondere zaak toegewezen. Een jong en gebroken meisje komt onder haar hoede: kind L. Haar collega heeft haar jongere broertje - kind D - onder zich. Wat hebben deze twee breekbare mensen moeten doorstaan? Waarom was er thuis een kelder waar zij beiden bang voor zijn? Daarnaast is er Rachel, een nieuwe leidinggevende in het bedrijf waar Gill ontslagen werd. Waarom speelt deze vrouw iedereen tegen elkaar uit? En wat gebeurt er onderling op de afdeling?

Wat is het eerste dat je zegt over iemand die een moord begaat? Juist ja, het was zo'n doodnormaal iemand. Precies dat is de situatie die in dit boek geschetst wordt. Het was zo'n doodnormaal iemand, hoe kan hij of zij nou een moord gepleegd hebben? Maar er blijkt meer achter te zitten. En doodnormaal? Nee, niet iedereen denkt hier hetzelfde over.

Een van de eerste dingen die je je afvraagt is: hoe rijmen de verschillende verhaallijnen met elkaar? In het eerste opzicht lijkt het verhaal van Anne niets te maken te hebben met het roerige leven op kantoor: iedereen lijkt zijn eigen problemen te hebben en iedereen lijkt geheimen voor elkaar te hebben. Tijdens het lezen blijf je maar denken: hoe verhoudt zich het een tot het ander. En nee, dit komt je zeker niet snel te weten. Pas aan het eind van De nieuwe collega houdt de schrijfster – Tammy Cohen – je niet langer in spanning en brengt zij met kracht de verhalen samen.

Een ding is duidelijk. Dit boek moet je lezen. En ja, dit hoor je vast vaker en misschien wordt je daardoor ook wel eens teleurgesteld. Beloofd: De nieuwe collega is alles wat je ervan verwacht – nee, misschien zelfs wel meer dan je verwacht. Want voorspelbaar is het verhaal zeker niet.

De ijzige ondertoon blijft zich door het hele verhaal voortzetten. Dit maakt de schrijfstijl zo voelbaar en realistisch. Het verhaal blijft je achtervolgen en niet alleen in het holst van de nacht. Over het holst van de nacht gesproken: maak je maar klaar voor een slapeloze nacht, niet alleen door de enorme spanning, maar ook omdat dit boek verslavend is. Je ontrafelt het mysterie en je wilt meer, en meer en meer...

Een geluk is wel dat het boek niet snel uitleest. De dikke stroop waarmee het verhaal aan elkaar zit is er de reden voor dat iedere letter niet geheel onbelangrijk is. Focus is een must. Is dit erg zal je denken: no way. Dat is wat De nieuwe collega een knettergoed verhaal maakt.

Ieder personage ken je – of je dit überhaupt kennen kunt noemen – daar zijn vast de meningen over verdeeld. Je denkt alles over de personages te weten, doordat je het gevoel hebt onder hun huid te kruipen en de geheimen voor jou aan de oppervlakte zichtbaar zijn. Maar niets is minder waar, zelfs de personages hebben raadsels voor jou en het eind van De Nieuwe collega ontrafelt dit mysterie. Pas op: je blijft zitten met je mond open. Tip: mocht je je in een openbare gelegenheid bevinden, vergeet deze niet te sluiten.

Al met al is dit boek een duidelijke topper. Een mysterie die ontrafelt wordt en zelfs jou als lezer voor de gek houdt. Wat is er gebeurt met kind L en kind D en hoe verhoudt dit zich tot het bizarre kantoorleven? Ontrafel zelf dit spinnenweb van verborgenheden waarbij De nieuwe collega je zeker niet teleurstelt.

De nieuwe collega

1  2  3  4  5

Je collega's zie je elke dag op kantoor, maar hoe goed ken je ze eigenlijk? Amira, Sarah, Paula, Ewan en Charlie zijn al jaren collega's. Iedereen weet van elkaar hoe ze hun koffie drinken, hoe het er thuis in de slaapkamer aan toe gaat en wie nachten niet slaapt door zieke kinderen. Door de komst van hun nieuwe baas wordt hun routine flink opgeschud. Opeens hangt er een totaal andere sfeer op de zaak en is niemand meer te vertrouwen. Wie heeft stiekem een grondige hekel aan iedereen? Wie saboteert de boel? Wie heeft een wel heel donker verleden? En wie is er in staat tot moord?