Recensie: Zij, jij en ik RECENSIE

Tien jaar na het overlijden van haar zoon Stephen, breekt Honor haar heup en moet zij noodgedwongen bij haar ex-schoondochter Jo en kleindochter Lydia intrekken. Echter hebben Honor en Jo sinds het overlijden van Stephen bijna geen contact meer met elkaar; de twee zijn dan ook nooit echt weg van elkaar geweest. Lydia is inmiddels een puber en kampt met haar eigen problemen. De drie generaties zitten met elkaar in één huis en alle drie zijn zij bezig met hun eigen geheimen. Zal dit de familie uit elkaar drijven, of vinden zij elkaar juist weer?

Julie Cohen heeft met Zij, jij en ik een heerlijke chicklit neergezet, die je bij het bekijken van het boek al meteen een vrolijk gevoel geeft. Liefhebbers van chicklits of romans zullen net als ik dan ook meteen zin hebben om aan het boek te beginnen. Al bij de eerste paar bladzijden wordt duidelijk dat we het verhaal vanuit verschillende perspectieven zullen meemaken: die van Honor, Jo en Lydia. Voordat ik begon met het boek had ik verwacht dat dit voor onduidelijkheden zou zorgen, maar uiteindelijk was dit helemaal niet waar. Door de unieke schrijfstijl van Julie was het heel gemakkelijk om onderscheid te maken tussen de drie hoofdpersonen. De duidelijke karakteromschrijvingen zorgden ervoor dat de verschillende persoonlijkheden van de drie dames al meteen duidelijk naar voren kwamen: Honor, de nukkige, betweterige en vooral eigenwijze oude vrouw die niet zit te wachten op medelijden en moeite heeft met het tonen van genegenheid. Jo, de vriendelijke, ietwat onhandige, vrouw die voor alles en iedereen klaar staat en Lydia, de puber die kampt met iets meer dan alleen de typische problemen waar de gemiddelde tiener mee te maken krijgt, maar dit heel goed weet te verbergen. De drie verschillende karakters zorgen voor grappige momenten, maar vergis je niet: het verhaal ontroert ook en kan je soms zelfs aangrijpen op momenten dat je het niet verwacht.

Het bijzondere aan Zij, jij en ik, is dat het verhaal op drie afzonderlijke manieren wordt verteld, maar uiteindelijk als één kan worden gezien. Alle drie de vrouwen kampen namelijk met hun eigen problemen en hier wordt allemaal in de eigen hoofdstukken van de personages op in gegaan. Als lezer wordt je hier uitgebreid in meegenomen en als je er eenmaal in zit is het moeilijk om te stoppen, wat bij mij echter wel pas na een aantal hoofdstukken gebeurde. Het begin van het boek waren namelijk vooral drie afzonderlijke verhalen en het duurde een hele tijd voor de drie ook bij elkaar waren en de verhalen elkaar kruisten. Ook kwam aan het begin vooral het verhaal van Jo en Lydia naar voren en werd dat van Honor hierdoor een beetje ondergesneeuwd. Gelukkig maakt de leuke schrijfstijl van Julie Cohen dit weer goed.

Zij, jij en ik is al met al een geweldige chicklit, die je doet meesleuren in de wereld van drie verschillende generaties. Je zal je kunnen inleven in alle drie de personages, ongeacht in welke leeftijdsgroep je je bevindt. Voor liefhebbers van romans en chicklits is Zij, jij en ik zeker aan te raden; hilarisch, ontroerend en voor sommigen misschien zelfs ook herkenbaar. 4 hartjes!

Zij, jij en ik

1  2  3  4  5

Sinds het overlijden van haar zoon Stephen, tien jaar geleden, heeft Honor nauwelijks contact met zijn vrouw Jo en haar kleindochter Lydia. Maar als Honor haar heup breekt, ziet ze zich gedwongen tijdelijk bij Jo in te trekken. Een ongemakkelijke situatie, want tussen Honor en Jo heeft het nooit geboterd en Lydia is inmiddels een nukkige puber. Bovendien zijn ze alle drie meer bezig met dingen voor elkaar geheim te houden dan met elkaar steunen. Is dit het laatste zetje dat deze familie uit elkaar drijft, of weten ze elkaar weer te vinden?