Recensie: Een Zomer RECENSIE

"Het was duidelijk dat ze ook iets van hém verwachtte. Ik geef jou begrip en jij geeft mij wat ík nodig heb. Troost. Steun. Betrokkenheid. Dat hele verdomde rijtje waar vrouwen gek op zijn en waar hij nooit iets mee heeft gekund, dus waarom nu ineens wel?"

Bente en Lennart zijn samen met hun twee zoons, Lars en Ole, op vakantie in Frankrijk. Hun twee zoons blijven alleen achter als Bente en Lennart weer terug naar Nederland vertrekken. Bente is het hier totaal niet mee eens, maar kan niet op tegen Lennart, Lars en Ole en stemt uiteindelijk toe. Maar was dit wel de juiste beslissing? Vooral als blijkt dat één van hun zoons vermist raakt? En wat ook een belangrijke rol speelt: Hoe veel kan de relatie van Bente en Lennart nog verdragen voordat het kapot gaat?

Tineke Beishuizen heeft een lekkere en toegankelijke schrijfstijl. Een zomer is niet moeilijk geschreven, maar is af en toe nogal deprimerend. Het begint allemaal nog redelijk goed en het verhaal is zeker interessant, maar de vaart die je in het begin van het verhaal krijgt door de schrijfstijl wordt afgeremd door de deprimerende gevoelens in de relatie van Bente en Lennart. Het had allemaal net iets vrolijker mogen zijn. Tuurlijk is het goed om ook de negatieve elementen in een relatie te belichten, maar het moet niet te veel overheersen. Dan leg je het boek misschien sneller aan de kant.

Het is een beetje jammer dat je vooral veel leest over de situatie van Bente en Lennart thuis in Nederland en niet over de vermissing. Desalniettemin weet Tineke Beishuizen het verhaal van de ouders en hun problemen mooi te vangen. Je komt erachter hoe de relatie van Bente en Lennart in elkaar zit, dat ze uit elkaar groeien (en waarom) en dat ze totaal verschillende gedachten hebben over het opvoeden van hun kinderen. En hoe zal het straks zijn als de twee zoons op een gegeven moment definitief uit het huis vertrekken. Is hun relatie daar wel voor bestand of zijn ze al te veel uit elkaar gegroeid? Voor veel ouders zullen er herkenbare situaties in het verhaal zitten.

Voor de lezer had het interessanter geweest om net iets meer te lezen over de vermissing van één van hun zoons en wat dit voor een effect heeft op de relatie van Bente en Lennart. Maakt het hun sterker of zal hun relatie hierdoor kapot gaan? Maar dit komt vooral pas tegen het einde van het boek. Door de spanning van de vermissing komt het verhaal dan pas echt op gang en wil je het boek blijven lezen totdat het uit is! Misschien toch een beetje een gemiste kans. Er had meer uit het verhaal gehaald kunnen worden.

Dan nog even iets over de personages. Bij beide personages worden eigenschappen beschreven die hun karakter tot leven laten komen, waardoor ze realistisch op de lezer overkomen. Dat heeft Tieneke Beishuizen dus heel mooi gedaan! Bente is een echte moeder. Ze is heel erg bezorgd en kan haar zoons gewoon bijna niet loslaten, terwijl ze toch al 15 en 17 jaar zijn. Ze heeft het er dan ook erg zwaar mee dat ze samen alleen achterblijven in Frankrijk. Maar als ze dan hun afspraken, om iedere dag een berichtje te sturen, niet nakomen doet ze daar niet veel aan en laat ze het erbij zitten. Dit is toch wel een beetje vreemd en tegenstrijdig.

Lennart heeft het zelf niet makkelijk gehad toen hij nog maar een jongen was. Zijn broertje Robbie is op jonge leeftijd overleden en hierdoor heeft hij nu geen contact meer met zijn moeder. Je zou denken dat hij daarom toch meer beschermend tegenover zijn kinderen zou zijn dan Bente, maar dat is niet zo. Hij laat ze veel sneller los dan Bente. Vroeger al toen ze nog een stuk jonger waren liet hij ze gewoon alleen naar school lopen, dit tegen de wens van Bente in. Het lijkt ook alsof hij totaal geen rekening houdt met de gevoelens van Bente. Als zij iets liever niet wil dan zorgt hij er wel gewoon voor dat het gebeurd. Een beetje egoïstisch dus!

Tineke Beishuizen weet de lezer soms een beetje te verrassen met Een zomer! En dat is wel een pluspuntje voor dit, soms enigszins deprimerende, boek. En wat ook fijn is: er zitten geen foutjes in het boek! Dat is zeker een complimentje waard. Ook de heldere dialogen zijn heerlijk en maken Een zomer best wel levensecht. Al met al is het boek dat je even lekker tussendoor kunt lezen.

Een zomer

1  2  3  4  5

‘Een zomer’ van Tineke Beishuizen is een intens en meeslepend verhaal over een huwelijkscrisis en de ouder-zoonband. Tineke Beishuizen schrijft columns voor ‘Libelle’ en van haar hand verschenen eerder onder andere ‘Als zand door mijn vingers’, ‘Wat doen we met Fred?’ en ‘Schaduwtuin’. ‘Een zomer’ begint op een camping in Frankrijk. Een echtpaar ruziet over de vraag of hun puberzonen een weekje samen achter mogen blijven. De moeder is tegen, de vader heeft zo zijn eigen redenen om een weekje zonder de jongens te willen zijn. Het uiteindelijke besluit om hun zonen achter te laten zet hun huwelijk danig onder druk. ‘Een zomer’ gaat over de pijn van loslaten en over de vraag hoe samen verder te gaan als de zorg voor de kinderen wegvalt. Met haar toegankelijke en toch scherpe pen slaagt Tineke Beishuizen erin de wankelende relatie tussen twee mensen herkenbaar en invoelbaar te maken.