Recensie: Pas op, breekbaar RECENSIE

Kate heeft een doel: ze wil naar Yale en hier doet ze alles voor. Maar ze heeft ook geheimen. Als beursleerling gaat ze naar de privéschool Waverly, vol met rijkeluismeisjes. Door te liegen en te bedriegen, zoals ze al haar hele leven doet, hoopt ze dichterbij haar einddoel te komen. Kate zorgt dat ze bevriend raakt met Olivia, die in een grote villa woont in New York. Haar invloed en geld zal Kate helpen haar einddoel te bereiken. Maar ook Olivia heeft geheimen...

In het begin van Pas op, breekbaar is het vrij lastig om in het verhaal te komen. Het lijkt alsof er bijna niks gebeurt en de personages kunnen nogal vervelend zijn. Zo is Kate een personage wat veel liegt en bedriegt, en omdat je haar motieven op dat moment niet kent, kun je je gaan ergeren. Je leert echter steeds meer over de personages en waarom ze doen wat ze doen en op een gegeven moment gebeurt er ook steeds meer, waardoor het toch echt wel het lezen waard is.

De schrijfstijl van Teresa Toten is erg vlot, waardoor het verhaal snel doorleest. Het is niet ingewikkeld, de zinnen zijn kort en makkelijk (maar zeker niet te simpel). Het verhaal wordt zowel uit oogpunt van Kate beschreven als uit dat van Olivia. Dit is zeker niet storend: het wisselen tussen de twee perspectieven gaat erg makkelijk. Voor dit boek heeft deze wisseling van perspectief echt een meerwaarde: je weet van beide personages wat ze denken en voelen en dit zorgt ervoor dat dit boek net een tikje spannender is. Ook is er wat meer diepgang in het verhaal.

De personages zijn erg goed uitgewerkt. Kate is een intelligent, maar ook zekerdominant personage. Ze vecht voor wat ze wil en maakt ook een flinke groei door in dit boek. Olivia is wat meer onzeker, maar aarzelt geen moment om Kate, die het wat minder heeft, in huis te nemen. Je denkt dat je de personages goed leert kennen en dat je hun geheimen weet, maar niets is minder waar. Steeds kom je erachter dat het toch nét even anders zit dan dat je dacht en dit is een heel sterk punt van het boek: het is zeker niet voorspelbaar.

Dit boek is geweldig, zeker voor de fans van series als Gossip Girl en Pretty Little Liars: het gaat precies over dat soort mensen in dit boek. Eenzelfde boek is Duizend Hoog van Katherine McGee, daar lijkt dit boek ook wel op.

De vlotte schrijfstijl, de interessante personages en de spanning/plot twists zorgen ervoor dat dit boek zeker het lezen waard is. Zoek jij een niet al te moeilijk boek, waaraan je verslaafd zult raken? Pak dan zeker Pas op, breekbaar op.

Pas op: breekbaar

1  2  3  4  5

Een razend spannende psychologische YA-thriller. Volgens Publishers Weekly: 'Een mix van de gemaakte wereld van Gossip Girl en de psychisch gemankeerde werkelijkheid in Gone Girl.' Geheimen, leugens, verraad én vriendschap brengen het verhaal naar een intrigerend slot.

Een spannend kat-en-muisspel
    Kate O'Brien is slim. Mooi. Ambitieus. En een leugenaar. Dat moet ook wel als je uit een achterstandsmilieu komt en iets wilt bereiken in het leven, houdt ze zichzelf voor. Als beursstudent aan een prestigieuze privéschool in New York is ze bijna bij haar einddoel: Yale. Om haar kansen te vergroten, richt ze haar pijlen op Olivia Sumner, de it-girl van de school. Haar tactiek werkt en de universiteitspoorten staan op een kier. Kate had alleen geen rekening gehouden met Mark Redkin, het aantrekkelijke maar doortrapte nieuwe bestuurslid van de school. Er ontspint zich een razend spannend kat-en-muisspel tussen Kate, Olivia en Mark, waarbij hun duistere verleden en verborgen agenda de spelregels bepalen.