Recensie: Junglekoorts RECENSIE

Arani leeft al zijn hele leven bij een stam in de jungle van Nieuw-Guinea: hij wil niets liever dan later een echte krijger worden. Dan wil zijn moeder opeens terug naar Nederland verhuizen: Arani moet naar school en dus moet hij ook wennen aan een hele nieuwe, andere cultuur. Om niks te vergeten en vooral bij zichzelf te kunnen blijven, schrijft Arani alles op, in brieven aan zijn overleden oma.

Hij komt terecht in een land, dat heel anders is dan zijn vertrouwde jungle. De mensen zijn anders, hoe je je gedraagt, het eten: alles. Door dit verhaal kun je je beter voorstellen hoe het is als normale dingen, zoals een toilet en een roltrap, vreemd voor je zijn en ook hoe moeilijk het is om in een nieuw land te komen. Dit is nu nog steeds een belangrijk probleem. Het is zeker belangrijk voor kinderen om te weten hoe dit is en door dit boek leren ze zich beter inleven in bijvoorbeeld de vluchtelingen in ons land: ze leren over een cultuurshock en hoe dit precies voelt. Daarnaast worden ook een aantal vooroordelen behandeld in dit boek en kun je zien dat deze lang niet altijd hoeven te kloppen. Zeker een leerzaam boek dus!

De schrijfstijl van Fiona Rempt is erg goed: het leest makkelijk door. De zinsopbouw en het taalgebruik past bij de leeftijdsgroep waarvoor dit boek bedoeld is. Ook de personages passen hier goed bij: zo is Arani's opa, een oud legerofficier, vaak heel boos: hij is erg streng. Dit is wel wat overdreven, maar past heel goed bij het genre van dit boek. Arani is een tof hoofdpersonage, die een ontzettend grote groei doormaakt in dit boek. Waar hij in het begin de hele tijd bang, boos en verdrietig is, probeert hij later steeds meer nieuwe dingen en went hij steeds meer aan Nederland. Je leert hem echt kennen in dit boek: het is net alsof je in zijn hoofd kunt kijken. Ook een leuk personage is zijn eerste Nederlandse vriendin Sanne: hun vriendschap is hecht, maar ook realistisch. Arani's oma en moeder zijn vooral twee lieve, zorgzame dames die de overgang zo licht mogelijk proberen te maken voor Arani.

Junglekoorts is zeker niet alleen geschikt voor kinderen: ook volwassenen kunnen genieten van het bijzondere verhaal. De behandelde, nog steeds actuele problemen, zijn ook voor volwassenen erg belangrijk en door de vlotte schrijfstijl en de leuke humor is dit boek voor iedereen leuk om te lezen!

Junglekoorts is een leuk boek over een belangrijk onderwerp: een lieve jongen uit een andere cultuur komt in ons eigen land wonen en moet daar heel erg wennen. Daarnaast krijgt hij helaas ook te maken met vele vooroordelen. Door de fijne schrijfstijl en de leuke personages is dit een boek wat kinderen en volwassenen graag zullen lezen.

Junglekoorts

1  2  3  4  5

Arani is hard op weg om een echte krijger te worden, wanneer zijn moeder een beslissing neemt waardoor alles verandert: ze gaan terug naar Nederland. Weg bij hun stam. Weg uit het regenwoud van Papoea-Nieuw-Guinea, naar een wereld die hij alleen maar uit verhalen kent.
    Vliegtuigen, stenen huizen, telefoons, klokken, haast, roltrappen, huisdieren... alles is nieuw voor Arani en hij vindt het vreselijk. Hij heeft het koud, hij kan niet fietsen en hij heeft een hekel aan schoenen. Voor de etters op school is hij een makkelijke prooi. Zijn opa vindt dat hij dankbaar moet zijn voor de kansen die hem geboden worden. Zijn moeder lijkt al bijna vergeten dat ze ooit een Yasuna is geweest, terwijl Arani nergens anders aan kan denken. Langzaam maar zeker wordt Arani gedwongen om een nieuw leven op te bouwen. Maar de jongen uit de jungle ziet niets in de toekomst die hem wordt voorgespiegeld en heeft nog maar één doel: terug naar huis, aan de andere kant van de aardbol.