Recensie: De tweeling mysteries: Waterschimmen RECENSIE

De hoogbegaafde tweeling Alex en Alessia wonen sinds hun ouders op jonge leeftijd omkwamen bij hun oom. Deze heeft hun altijd zoveel mogelijk binnenhuis gehouden, omdat hij de buitenwereld gevaarlijk vindt. Ze hebben beide een grote interesse voor paranormale activiteiten en komen er op een dag achter dat ze zelf ook zulke gaven hebben. Na een aantal rare dromen over een dorpje in Schotland besluiten ze erheen te reizen. Maar daar gebeuren wel hele gekke dingen.

De karakers Alex en Alessia zijn de enige die echt duidelijk worden uitgewerkt. Ze lijken erg op elkaar, maar zijn toch heel verschillend. Zo gelooft Alessia sneller in iets zonder bewijs en zoekt Alex alleen maar naar bewijs dat laat zien dat iets niet waar is. De tweeling lijkt bijna iets te volwassen te worden omschreven voor hun leeftijd, maar dit ligt waarschijnlijk aan hun hoogbegaafdheid. Dit boek geeft de lezers dan ook een kijkje in de wereld van kinderen die net iets anders zijn dan de rest.

De tweeling mysteries: Waterschimmen is een boek van Nicholas Walker en de eerste serie van deze Nederlands schrijver. Het boek komt aan het begin vrij Amerikaans over met een grote villa en thuisonderwijs, maar uiteindelijk kom je erachter dat de tweeling gewoon uit Nederland komt. Wanneer ze in Schotland zijn worden alle Engelse zinnen naar het Nederlands vertaald. Het boek is vrij dun, wat erg jammer is. Doordat het uit zo weinig bladzijden bestaat gebeurt alles heel snel en mist het de diepgang. Onderwerpen komen snel aan bod en zijn zo weer voorbij. Zo heeft de tweeling altijd binnen moeten blijven, maar mogen ze zonder discussie naar Schotland. Dit is jammer. Je verwacht een grote ruzie of discussie en dan is er niks. Hier hadden ze zeker nog wat punten mee kunnen pakken.

Het verhaal is erg creatief en origineel. Walker heeft een passie voor het paranormale en laat dit in het boek duidelijk naar voren komen. De tweeling deelt deze passie met hem en zij nemen je mee in hun onderzoek naar allemaal verschillende paranormale activiteiten. Er zijn ook leuke elementen toegevoegd, waarschijnlijk uitvindingen die Walker ooit hoopt zelf te kunnen maken. Zo heeft Alex een app uitgevonden die paranormale activiteiten opmeet, wat heel handig is tijdens hun tijd in Schotland.

Het boek is geschikt voor beginnende lezers in het fantasiegenre. Alle magische elementen worden goed uitgelegd en in een jeugdige taal naar voren gebracht. Zo blijft het boek wel spannend, maar wordt het niet eng. Het verhaal is geschreven voor de wat oudere tieners die veel herkenning zullen vinden bij de tweeling en hopen dat er ook zo'n spannend avontuur hun leven in komt waaien.

Toch lijken er een paar kleine foutjes in het boek te zitten. Zo lopen sommige zinnen niet helemaal lekker door en staat er een paar keer een naam op de verkeerde plek. Dit is vervelend tijdens het lezen, maar niet heel storend. Het feit blijft dat De tweeling mysteries: Waterschimmen een origineel tienerboek is dat we nog niet eerder hebben gezien. Hopelijk opent dit het tijdperk voor veel meer spannende boeken voor deze leeftijdsgroep. Het plot belooft dan ook nog een hoop avonturen voor de tweeling, waar wij niet op kunnen wachten!

De tweeling mysteries - Waterschimmen

1  2  3  4  5

De tweeling Alex en Alessia groeit op bij hun steenrijke oom. Hun ouders hebben ze nooit gekend. Ze komen erachter dat ze een speciale gave hebben die ze kunnen aanwenden om de wereld te zuiveren van duistere bovennatuurlijke invloeden en duivelse mysteries. In dit avontuur krijgt Alessia plots ijzing wekkende visioenen over Lakepool. Samen met haar tweelingbroer Alex reist ze naar het afgelegen, mysterieuze dorpje in Schotland. Waarvan zijn de inwoners zo bang? Waarom lopen ze er zo lusteloos bij? En welke vreemde waterschimmen bewegen onder het wateroppervlak van het meer? Terwijl Alex en Alessia het mysterie proberen op te helderen, raken ze verstrengeld in de tentakels van Het Kwaad dat zich in het dorpje schuilhoudt.